Tuřín - opomíjená potravina

Sezónní recepty
Tuřín - opomíjená potravina

Tuřín je starodávná zelenina pěstovaná už 4 tisíce let, a také jedna z nejstarších plodin pěstovaných u nás. V minulosti byl velmi populární složkou jídelníčku a zachránil spousty lidí v dobách hladomoru.  Bohužel ho postupně vytlačily brambory.

Konzumovat ho můžeme celý. Jak kořen, tak listy. Obojí jsou bohatým zdrojem základních živin a minerálů. Proto na něj nezapomínejte, a až na něj jednou narazíte, určitě ho vyzkoušejte.


Co důležitého tuřín obsahuje?

Kořen je zdrojem vápníku, draslíku, hořčíku, železa, vitamínu C a vlákniny.

Listy pak dodávají vlákninu, vápník, draslík, hořčík, fosfor, železo, zinek, selen, měď, mangan, kyselinu listovou, vitamín C a provitamín A (betakaroten).

Přičemž listy tuřínu obsahují asi dvakrát více proteinů a vlákniny než kořen, ale méně sacharidů.

Pro představu: konzumaci jednoho šálku vařeného tuřínu denně přijmete přibližně polovinu doporučené dávky vitamínu C.

Ze všech druhů listové zeleniny je nať tuřínu nejbohatším zdrojem vápníku a je tak výživnější než jeho kořen.

Nutriční hodnota v 100 g (37 kalorií): 1,3 g bílkovin, 9 g sacharidů, 2 g vlákniny, 4,5 g cukru, 0,2 g tuku, 0 g cholesterolu, 2 IU vitaminu A, 25 mg vitaminu C, 0,1 mg vitaminu B6, 12 mg sodíku, 305 mg draslíku, 43 mg vápníku, 20 mg hořčíku a jiné.


Léčivé účinky tuřínu

Kosti a klouby: tuřín je výtečnou prevencí proti osteoporóze a vhodou potravinou i při léčbě zlomenin. Příznivě ovlivňuje stav zubů, nehtů a pokožky. Pomáhá tělu vylučovat kyselinu močovou a tím pomáhá při potížích s klouby jako dna, revma nebo artróza.

Trávení: za vysoký podíl vlákniny poděkují vaše střeva i játra, protože většina toxických látek je z těla odváděna právě díky vláknině. Tuřín navíc podporuje vylučování trávicích šťáv a tím ulevuje trávicímu systému. Tuřín, díky vysokému obsahu vlákniny zvyšuje peristaltiku střev, avšak pozor. Neměli by ho používat lidé s akutním zánětem jater či žlučníku a při žlučníkových kamenech!

Důležité je vědět, že nejvyšší obsah vitamínů a vlákniny mají listy tuřínu. Pročistí trávicí trakt a pomáhá v boji se zvýšeným cholesterolem.

Antioxidant: především velké množství vitamínu C pomáhá chránit tkáně před volnými radikály, usnadňuje hojení ran, podporuje imunitu, má příznivý vliv na dýchací cesty a bojuje s infekcemi.

Srdce: Hodně draslíku a minimum sodíku ocení kardiaci. A draslík navíc pomáhá odplavovat škodlivé látky z těla.

Ledviny: Tuřín je tvořen především vodou, proto je vhodný i při různých ledvinových potížích.

Pleť a zrak: Vitamín A - jedním šálkem tuřínu dopřejete tělu až 20% denní dávky tohoto důležitého antioxidantu. Působí tak proti mnoha kožním onemocněním a čistí krev.


Redukce a metabolismus

Konzumací tuřínu podpoříte metabolismus a tím i vaši redukci váhy. Tuřín je velmi sytý díky vysokému množství vlákniny, a přitom obsahuje jen malé množství kalorií. Dodává tak pocit plnosti, a přitom je z 90 % tvořen vodou. Proto je velmi dietní potravinou. Správnému metabolismu cukrů napomáhá v tuřínu i vitamín B1 a B6.Jinými slovy tuřín poskytuje málo energie, takřka žádný tuk a velké množství vlákniny. Díky draslíku má pak navíc diuretické pročišťující vlastnosti.


Jak si tuřín připravit?

Lze jej konzumovat vařený i syrový a využít ho můžete prakticky celý včetně listů.

Kořen tuřínu svou chutí připomíná jemnější kedlubnu nebo brambory, proto se často připravuje podobně jako přílohy z brambor. Tuřínová kaše, placky nebo hranolky zpestří váš jídelníček a ozvláštní váš dietní plán.

Listy (nať) se mohou použít k přípravě salátů nebo dusit jako kapusta nebo špenát. Bulvy se nejčastěji konzumují vařené, v polévkách, omáčkách a přílohách, mladé plody tuřínu jsou velmi chutné i syrové. Výborně chutná v zeleninových směsích například s mrkví, cibulkou, rajčaty a bylinkami.

Z tuřínu můžete připravit i zeleninové šťávy. V kombinaci s mrkví, řepou, zázvorem a jablkem, získáte super silnou detoxikační směs.


Pár receptů pro inspiraci:

Tuřínové hranolky

Ingredience: 1kg tuřínu, 1-2 stroužky česneku, koření podle chuti (např. na grilování nebo drcený kmín), olivový olej, popř. sůl

Postup: Tuřín oloupeme a nakrájíme na hranolky. Utřený česnek promícháme s olejem. Hranolky dáme do mísy a smícháme s čenekovým olejem a kořením. Pečeme na plechu vyloženém pečicím papírem, ve vyhřáté troubě na 180 °C tak 40 minut (potřeba vyzkoušet, podle toho, jak silné hranolky nakrájíte), občas je během pečení obrátíme.


Tuřínový salát jako bramborový

Ingredience: 1ks tuřínu, 5ks kyselých okurek, 4 vejce, 2 cibule, 1 mrkev, 1/4 bulvy celeru, 1 kelímek  bílého jogurtu 3 % tuku, šunka 95 % masa (podle chuti), sladidlo podle chuti, sterilovaný hrášek, hořčice, voda, pepř, ocet (jablečný),sůl

Postup: Tuřín, mrkev a celer oloupejte, nakrájejte na drobné kostičky a dejte vařit doměkka. Vajíčka uvařte natvrdo. V míse smíchejte uvařenou zeleninu, nakrájená vejce, 4 nakrájené kyselé okurky, sterilovaný hrášek propláchnutý vodou, šunku pokrájenou na kostičky a 1 cibuli nakrájenou na kostičky. Připravte si zálivku z bílého jogurtu, najemno nastrouhané okurky a najemno nastrouhané cibule a 1 lžíce hořčice. Zálivku přidejte do salátu. Salát dochuťte hořčicí, případně octem rozmíchaným v troše vody a přislazeným sladidlem.

Recept si také můžete přehrát na Youtube kanálu Naturhouse.


Smoothie pro zdravé kosti

Ingredience: 1 lžíci čerstvých listů tuřínu, 1 list mangoldu, 3 dl vody

Postup: Listy rozmixujeme ve vodě a vzniklý nápoj po douškách vypijeme. Doporučuji popíjet denně po dobu tří měsíců.

Líbí se Vám naše novinky? Více rad můžete dostávat pravidelně do Vašeho e‑mailu.
Potvrďte prosím souhlas se zpracováním osobních údajů. Děkujeme za pochopení.