S přicházejícím jarem vsaďme na zelenou: brokolice, špenát a fenykl

Sezónní recepty
Detoxikace a hubnutí
S přicházejícím jarem vsaďme na zelenou: brokolice, špenát a fenykl

připravila Mgr. Štěpánka Kutišová, výživová poradkyně NATURHOUSE v Jindřichově Hradci


Řada lidí se právě na jaře cítí unavená, bez nálady a trpí jarní únavou. Je to způsobeno tím, že po zimě je lidské tělo značně vyčerpáno, chybí nám vitamíny, minerální látky a pocit únavy podporují i špatné stravovací návyky, nedostatečný pitný režim, mlsání sladkých nebo solených pochutin a nedostatek pohybu. Proto je jaro ideálním obdobím pro jarní očistu organismu, zbavení těla toxinů a doplnění vitaminů.


Pro jarní očistu jsme pro vás připravili balíček na 3 týdny Hubnutí a detoxikace, který obsahuje jídelníček, recepty a rady pro jarní očistu a také naše exkluzivní produkty pro jarní detoxikaci.


Brokolice je bohatá na vlákninu a karotenoidy. Brokolice a košťálová zelenina vůbec podporují tvorbu kostí. Hledali byste například vápník právě zde? I jen jediný šálek syrové brokolice obsahuje 41 mg vápníku a 79 mg vitaminu C, který zvyšuje jeho vstřebávání. Pro tvorbu kostí je důležitý i obsah vitaminu K. Flavonoidy, kyselina listová a draslík také chrání před srdečními chorobami. Podstatný je i podíl hořčíku, minerální látky nezbytné pro činnost svalů, srdce, přenosu nervových vzruchů a tvorbu hormonů. Brokolice je i zdrojem chromu a koenzymu Q10. Koenzym Q10 hledáme spíše v živočišných potravinách. Ale je to právě brokolice a také špenát, které jsou jedněmi z mála druhů zeleniny, kde je podstatně zastoupen.


 Špenát se stal populárním díky Pepkovi námořníkovi. I když se vědci zmýlili s nastavením desetinné čárky při stanovení obsahu železa v této zelenině, je zcela evidentní, že špenát patří mezi přírodní stravu s nejvyšším množstvím živin a ochranných látek, a proto se nezdráhejte s ním trochu experimentovat a vyzkoušejte také jeho úpravu v syrovém stavu. Tímto uchováme neporušené vazby kyseliny šťavelové v organické podobě, kterou organismus využívá k podpoře střevní peristaltiky. Jeho konzumace snižuje riziko onemocnění srdce a cév, zahrnující mozkovou mrtvici a ischemickou chorobu srdeční. Působí proti mnoha druhům rakoviny, chrání proti věkem podmíněné makulární degeneraci a katarakty. Obsahuje nadprůměrné množství vitaminu A, vitaminů skupiny B, vitaminu C a také draslíku, mědi, železa, hořčíku, manganu a vlákniny.


U nás jsme donedávna vlastně znali fenykl jen v podobě semínek, z nichž nám v dětství často připravovali trávicí čaj. Dnes se ale nemusíme zdaleka omezovat na semínka. Naše obchody po celou zimu i v předjaří nabízí fenyklové bulvy, které jsou skvělé do čerstvých salátů, ale také do zeleninových šťáv, polévek nebo zapečených či dušených pokrmů. Fenykl je důležitým zdrojem vlákniny, kyseliny listové a draslíku. Vysoký podíl vlákniny pomáhá řešit potíže trávicího traktu, váže toxiny a tukové látky ve střevech, snižuje hladinu cholesterolu a krevních tuků. Vysoký obsah draslíku podporuje hospodaření s vodou a funkci buněk, vitamin C podporuje imunitní systém a mentální svěžest. Obsahuje 12 důležitých stopových prvků a 14 aminokyselin v ideálním složení. Kyselina listová je účinným prostředkem na posílení nervů a podporu dobré nálady.


Vyzkoušejte naše chutné a snadné recepty:


FENYKLOVÝ SALÁT


 Ingredience na 2 porce: 2 fenykly, 4 lžíce zakysané smetany (sójové, kokosové nebo jogurtu), 1 lžíce citronové šťávy, 1 lžíce olivového oleje, 1 lžíce jablečného octa, bylinková sůl


Postup: Fenykl očistěte, omyjte a nechejte dobře okapat, pokrájete na tenké lupínky. Nať nadrobno posekejte. Ze smetany či jogurtu, citronové šťávy, oleje, octa a soli připravte zálivku a promíchejte s fenyklem. Rozdělte do misek či na talíře a posypejte sekanou natí.


 ŠPENÁTOVÉ SMOOTHIE S MATCHA A LNĚNÝM SEMÍNKEM


 Ingredience: 5 dílů špenátu, 4 díly kiwi, 1 díl limetky, 2 g zeleného čaje matcha, lžička lněného semínka


Postup: Ingredience vložte do mixeru a umixujte, neodšťavňujte, abyste nepřišli o důležitou vlákninu. Užívejte 1x denně 300 ml takto připraveného smoothie. Důležitou součástí tohoto nápoje je dodržování dostatečného a pravidelného pitného režimu, a to alespoň 2 l vody denně a dostatek pohybu.


 BAREVNÝ BROKOLICOVÝ SALÁT


 Ingredience na 6 porcí: ¼ hrnku balzamikového octa, 2 lžičky dijonské hořčice, 2 lžičky medu, ¼ lžičky černého pepře, 2 lžíce olivového oleje, 2 brokolice, 1 malá červená cibule nakrájená na měsíčky, ½ hrnku celých mandlí opražených a nahrubo nasekaných, ½ hrnku sušených brusinek, 115 g rozdrobeného kozího sýra


Postup: Syrové růžice brokolice vařte 4 minuty v páře, opláchněte studenou vodou a dobře osušte. Ve velké míse ušlehejte ocet, hořčici, med a pepř. Za stálého šlehání přidávejte olivový olej, až se vše spojí. Směs dejte stranou. Brokolici přidejte k zálivce. Ze zbylých stonků odkrojte konce a škrabkou na zeleninu oloupejte tuhou slupku. Stonky posekejte v kuchyňském robotu. Posekané stonky nasypte do mísy, přidejte cibuli, mandle a brusinky a protřeste. Salát rovnoměrně rozdělte na talířky a posypejte sýrem.



Líbí se Vám naše novinky? Více rad můžete dostávat pravidelně do Vašeho e‑mailu.
Potvrďte prosím souhlas se zpracováním osobních údajů. Děkujeme za pochopení.