Podpořte imunitu středomořskou stravou

Detoxikace a hubnutí
Trendy ve výživě
Podpořte imunitu středomořskou stravou

Je důležité si především uvědomit, že u středomořské stravy nejde jen o dietu, ale celkově o úpravu životního stylu. Kromě zdravého jídelníčku se doporučuje přidat i vhodnou a přiměřenou pohybovou aktivitu, dostatek spánku, alespoň 6 hodin denně, relaxaci a minimalizovat stres. Naproti tomu nevyvážený jídelníček plný ztužených tuků, cukrů, polotovarů, nedostatek spánku a stres jsou faktory, které vedou ke snížení imunity. Zdravá a vyvážená strava, která snižuje nadváhu a obezitu, zlepšuje a eliminuje i celou řadu civilizačních onemocnění, jako je cukrovka, cholesterol, DNA, vysoký krevní tlak, snižuje užívání léků a zlepšuje i imunitu organizmu


Strava by měla zahrnovat sezónní a lokální potraviny, ale důležitá je také zdravá a šetrná úprava jídla. To by také mělo být lehké a dobře stravitelné, aby co nejméně zatěžovalo trávení. Důležitý je také dostatečný pitný režim. Základ jídelníčku by mělo tvořit ovoce a zelenina pro jejich vysoký obsah vitamínů, minerálů a vlákniny. Stejně tak výborným zdrojem vlákniny jsou například luštěniny, které určitě do středomořské stravy alespoň 2x týdně patří. Dále jsou to celozrnné obiloviny, tučné i libové ryby nebo jiné libové maso, zakysané mléčné výrobky, mořské plody, olivový olej, ořechy, bylinky a koření.

Hlavním pilířem by měla být vláknina
Vyvážený jídelníček s dostatečným množstvím vlákniny je totiž důležitý pro správnou skladbu střevního mikrobiomu. Pokud je ve střevě špatný mikrobiom, vznikají zde zánětlivé procesy, které vedou k propustnosti střevní sliznice, přetížení jater a imunitního systému. Pro jeho správné fungování je také důležité tělu dodat v potravinách dostatek vitamínů, minerálních látek, esenciálních bílkovin a mastných kyselin nebo třeba využívat antibiotického působení potravin nebo koření. Imunostimulační účinky mají také bylinky a některé houby.


Ukázkový jídelníček k posílení imunity na principech středomořské stravy


GAZPACHO



  • Snídaně: lilková pomazánka, 2 ks tousty Fibroki (lilek propícháme vidličkou, upečeme v troubě na 200 °C cca 60 min., oloupeme, rozmixujeme, přidáme lžičku olivového oleje, česnek, sůl, pepř)

  • Svačina: pomeranč

  • Oběd: cizrnovo-cuketové kuličky s rajčatovou omáčkou (100 g uvařené cizrny rozmixujeme, přidáme 2 vejce, 100 g nastrouhané cukety, 1 č.l. z citrónu, stroužek česneku, oregano, kuličky dáme na plech, pokapeme olivovým olejem, pečeme na 180 °C/20 min.) Rajčatová omáčka (orestujeme cibuli, přidáme rajčata, bazalku, provaříme).

  • Svačina: kvašená zelenina (malá miska)

  • Večeře: rajčatové gazpacho (okurka, rajče, paprika, cibule, olivový olej, bazalka), zakysaný mléčný výrobek, 2 Pl Fibroki vlákniny


Co pro vás máme na pobočkách
Na naše nové i stávající kienty čekají v porádnách další informace a výživový plán se středomořskou stravou na celý týden. 
Kontaktujte nejbližší pobočku a zeptejte se našich výživových poradců, jak vám mohou pomoci v oblasti zdravého stravování a získání či udržení správné váhy. Vyberte si tu nejbližší: https://www.naturhouse-cz.cz/objednavka 


Které potraviny nám tyto látky dodají a neměly by chybět ve vašem jídelníčku?



  • vitamín C: význam - antioxidant; normální funkce imunitního systému; snížení míry únavy a vyčerpání; normální činnost nervové soustavy. Výskyt: šípky, rybíz, rakytník, kiwi, citron, pomeranč, paprika, borůvky, zelí, brokolice, růžičková kapusta, květák, brusinky, brambory vařené ve slupce

  • vitamíny B – zejména B6, B12: význam - zvyšuje odolnost při stresu, a tím podporuje i imunitní systém; činnost nervové soustavy; pomoc pokožce a sliznicí. Výskyt: maso, mrkev, zelí, špenát, luštěniny, ořechy, obiloviny, ovesné vločky

  • vitamín D: význam - protizánětlivý a imunostimulační účinek; významně se podílí na vstřebávání vápníků a fosforu – dvou látek významných pro stavbu kostí a zubů. Výskyt: tučné ryby (losos, tuňák..), rybí tuk, vejce, mléčné výrobky

  • vitamín E: význam: antioxidační účinky, díky kterým chrání buněčné membrány před poškozením volnými radikály. Výskyt: zastudena lisované oleje – především olivový a lněný, vlašské ořechy, mandle, arašídy, semena dýně, slunečnice, lnu, kapusta, špenát, batáty

  • zinek: význam - správný metabolismus; antioxidant; regenerace tkání; zvyšuje imunitu. Výskyt: červené maso, luštěniny, ořechy, dýňová semena, houby, inaktivní pivovarské kvasnice, zelené fazolky

  • selen: význam - imunostimulační funkce – podporuje dělení a činnost bílých krvinek. Výskyt: para ořechy, ryby, houby, česnek, slunečnicová a dýňová semena, neaktivní pivovarské kvasnice

  • karotenoidy: podporují imunitu sliznic. Výskyt: mrkev, rajčata, mango, dýně, grapefruit, rakytník, šípek, žlutá a červená paprika

  • flavonoidy: význam: antioxidanty; chrání buňky před volnými radikály a posilují imunitní systém. Výskyt: mladý ječmen, spirulina, chlorella, celer, zelený čaj, brokolice, zelí, hroznové víno, cibule

  • beta-glukany: význam - podporují obranné reakce organismu proti bakteriálním a parazitárním chorobám. Výskyt: ovesné vločky, rýže natural, hlíva ústřičná, houba shiitake

  • bez černý (lze zařadit ve formě čaje): význam - imunostimulační; protivirové; antipyretické (sráží vysokou teplotu). Výskyt: doporučuje se spolu se zinkem (50-100 mg zinku denně)

  • máta, lípa, tymián (lze zařadit ve formě čaje): význam - dezinfekční účinky; podpora imunity

  • koření: význam: s antibiotickými účinky. Výskyt: oregano, česnek, cibule, kurkuma, zázvor, skořice

  • bílkoviny obsahující esenciální aminokyseliny: význam - zajišťují tvorbu imunitních látek. Výskyt: zdrojem jsou rostlinné i živočišné bílkoviny jako sója, quinoa, pohanka, dále maso, mořské plody, vejce, mléčné výrobky

  • esenciální mastné kyseliny: význam - protizánětlivé n-3. Výskyt: olivový olej, ryby, ořechy, lněné a chia semínka

  • vláknina: význam - prebiotikum; příznivé účinky na zažívání; udržuje tlusté střevo ve zdravém stavu; pomáhá při redukci váhy. Výskyt: ovoce, zelenina, luštěniny, celozrnné obiloviny, houby

  • probiotické potraviny: význam - vytváření ochranné bariéry proti nežádoucím patogenům (viry, bakterie, kvasinky); ovlivňují vstřebávání vitamínů a minerálů. Výskyt: nepasterované kysané zelí, jogurt, kefír, nakládané okurky

    K správnému jídelníčku na podporu imunity patří doplňky stravy
    panakibioticMezi tyto vhodné doplňky patří zejména produkt Inmunat a Panakibiotic. Doplněk INMUNAT, jehož složky (chřest, citron, houba shiitake,vitamín C) zvyšují imunitu, ale také snižují hladinu glukózy v krvi, cholesterol, čistí tělo odstraněním přebytečné metabolické vody. Má příznivé účinky pro posílení střevní mikroflóry. Vedle toho zároveň PANAKIBIOTIC obsahuje složky, jako extrakty z echinacey, tymiánu, bezu, propolisu, slézu a šalvěje, jež podporují dýchání a imunitní systém obecně. Přípravek je vynikající volbou pro každého, kdo si chce zajistit obranyschopnost organismu.

Líbí se Vám naše novinky? Více rad můžete dostávat pravidelně do Vašeho e‑mailu.
Potvrďte prosím souhlas se zpracováním osobních údajů. Děkujeme za pochopení.