Ovoce a hubnutí

Sezónní recepty
Detoxikace a hubnutí
Ovoce a hubnutí

Autorka: Mgr. Štěpánka Kutišová, výživová poradkyně NATURHOUSE v Jindřichově Hradci


Ovoce není jenom skvělým zdrojem vitamínů, živin a vlákniny, ale je také výborným základem stravy pro každého, kdo hledá úlevu od nadbytečných kilogramů. Obsahuje přirozené cukry, které dodají pocit uspokojení a sytosti bez výrazného zvýšení glykemického indexu a přísunu kalorií. Vysoký obsah vody a vlákniny napomohou pocitu plnějšího žaludku a podporují procesy očisty organismu. Mnoho vyskytujících se fytochemikálií a antioxidantů přispívá k neporazitelnému pocitu vitality, kondice a zdraví.


Možná jste se však setkali s přísnějšími dietními systémy, které porce ovoce výrazně omezují nebo dokonce i vylučují. Pravděpodobně jste zaznamenali informace o neblahém účinku fruktózy na tvorbu útrobního tuku či podpoře obezity a také jste přemýšleli, zda si jablko můžete dát pouze v dopoledních hodinách. A třeba jste tak jako já zkoušeli jednu z dostupných ketogenních diet a v srpnu, kdy broskev na naší zahrádce nabízela množství nádherných ojíněných plodů, jste se kvůli ní ani jednoho nedotkli. Předpokládat ovšem, že se následně po skončení diety dokážete vyvarovat kontaktu se všude přítomnou sacharózou, je nereálné a tak dvě kila zhubnutá přísným odříkáním během jednoho měsíce byla do čtrnácti dnů zpátky. Bohužel pro mě, broskve už na stromě žádné nebyly :-)


Ovocné cukry jsou v přírodních plodech vázány velkým množstvím vlákniny a jejich obsah je vyvážen pozitivně působícími fytochemikáliemi, které jsou mocnými hráči v podpoře vaší celkové kondice a vitality. Ovoce tedy jezme pravidelně v přiměřených porcích. Zkonzumováno jako svačina mezi hlavními jídly vhodně udrží stabilní hladinu cukru v krvi, která se může projevit i jako všudypřítomná pozitivní nálada. Vláknina a vysoký obsah vody udrží pocit sytosti během redukčního režimu a pomáhají také diabetikům. Avšak diabetici by měli i tyto cukry požívat střídměji. Pokud trpíte zažívacími potížemi, pak nezapomeňte, že i ovoce můžete tepelně upravovat a zvýšit tak jeho stravitelnost. Čerstvé nedoslazované kompoty z jablek či hrušek povařené s hřebíčkem a skořicí nebo pečené ovoce v troubě často používaly naše babičky, ale jako výtečná podpora trávicího systému jsou známy i starobylému léčebnému systému ájurvéda. 


Metoda NATURHOUSE se ovoce nezříká a nabízí vám ho v dostatečné míře. Stejně jako středomořská strava, na které je tento systém založen. A pokud vám nebude stačit miska bobulového ovoce ke svačině, přidejte jablko či broskev. Nebo vykouzlete smoothie či ovocno-zeleninovou šťávu. Jste-li spíše na zeleninu, pak schroupejte mrkvičku či dva stonky řapíkatého celeru pomazané tvarohovým dipem, který zbyl od snídaně.


A jak se to má s odpolední konzumací sacharidů? Pravděpodobně jste si mysleli, že jsou vhodnější k dopolední konzumaci. Pro někoho to tak může být. Ovšem jak vhodně podotýká dr. Sara Gottfriedová: „Kalorie jsou důležité, ale hormony víc.“ V současné době se věnuje velká pozornost výzkumu hormonů v oblasti redukce váhy a ukazuje se, že hormonální nevyváženost stojí za mnoha případy nadváhy a obezity. Možná si vzpomínáte na pověstný odpolední anglický čaj o páté, který se rozšířil za koloniálních dob v mnoha zemích světa, kdy se lidé odpolední lehkou svačinou vhodně povzbudili k dalším aktivitám v druhé polovině dne. Podle dr. Christiansona je podávání sacharidů v odpoledních hodinách vhodnou podporou hormonální vyváženosti, která vede ke kvalitnějšímu spánku a celkovému příznivému přenastavení systému. Konzumací sacharidů totiž snížíte produkci kortizolu, který zvyšuje stres a ten je s nadváhou úzce spojený. Také podpoříte vstřebávání hormonů štítné žlázy v nočních hodinách, jež zvyšují váš metabolismus. 1/


Na závěr si připomeneme, že jako u všeho, a zvláště u toho dobrého, zachováváme rozumnou míru a nepijeme denně 2-3 l domácího jablečného moštu na zdraví, jako pán, který se následnému přírůstku na váze nevyhnul a ani nekonzumujeme 5 kg ovoce denně, jako jiný klient, který se v mé poradně pro radu se svou nadváhou zastavil. Nebyla jsem však první, kdo mu takovou porci rozmlouval. Jeho lékaři mně předběhli. Nakonec vás pozvu na sváteční pečínku :-) Ne, ne, prasátko to nebude, vyzkoušejte porci pečeného ovoce třeba na obměnu ke snídani. Dopřejte si ji například o víkendu. Porci si můžete rozdělit na snídani i svačinu. A příští týden 14. 3. mám pro vás připravený článek na téma: 15 nejlepších druhů ovoce na hubnutí.


SVÁTEČNÍ PEČENÁ HRUŠKA S ANANASEM


1-2 hrušky, 1-2 kolečka čerstvého ananasu, lžíce nesířených hrozinek, lžíce kokosu, případně lžička kokosového oleje, skořice


Pečlivě omyté hrušky rozkrojíme na čtvrtky, odstraníme jádřinec a položíme na menší plech pokrytý pečícím papírem. Hrušky můžeme mírně potřít kokosovým olejem. Oloupeme ananasová kolečka a nakrájíme na kousky. Přidáme k hruškám. Hrozinky opereme, sušší plody necháme přes noc ve vodě, posypeme směs ovoce. Nakonec přidáme lžíci strouhaného kokosu. Posypeme lžičkou skořice. Pečeme v mírně vyhřáté troubě asi ½ hodiny na 175 stupňů. Směs můžete nakonec posypat čerstvě mletým lněným semínkem.


Odkazy: 1/ dr. Alan Christianson, The Adrenal Reset Diet: Strategically Cycle Carbs and Proteins to Lose Weight, Balance Hormones, and Move from Stressed to Thriving Hardcover – December 30, 2014

Líbí se Vám naše novinky? Více rad můžete dostávat pravidelně do Vašeho e‑mailu.
Potvrďte prosím souhlas se zpracováním osobních údajů. Děkujeme za pochopení.