Léto ve znamení grilu. Zn. Zdravěji

Sezónní recepty
Detoxikace a hubnutí
Léto ve znamení grilu. Zn. Zdravěji

Článek připravila Štěpánka Kutišová výživová poradkyně NATURHOUSE v Jindřichově Hradci


Také patříte k milovníkům letního grilování? Pak mám pro vás dvě zprávy. Začněme tou špatnou grilování nepatří mezi nejzdravější úpravy pokrmů, protože se během něj mohou vytvářet nevhodné sloučeniny. Tyto procesy vznikají převážně grilováním masa a masových produktů, ale nevyhýbají se ani grilované zelenině.


Půjdeme k té druhé zprávě. Naštěstí pro nás bude o něco pozitivnější. Tvorbu nezdravých sloučenin můžeme zásadně omezit, pokud delší dobu, nejlépe přes noc nebo alespoň několik hodin maso marinujeme v tekutých směsích bylin a koření. Platí to především o rozmarýnu, kurkumě a tymiánu, ale nápomocný je i česnek, oregano a mnoho dalších.


Pamatujte, že čím více maso grilujete, tím větší koncentrace škodlivých látek se v něm tvoří, takže dávejte přednost masu méně nebo středně propečenému. Opatrně však s drůbežím masem, které se při letních teplotách snadno kazí a po pohodovém posezení s přáteli hrozí možnost bakteriální nákazy.


Grilované maso nejezte s chlebem ani pečenými brambory, abyste omezili tvorbu karcinogenních sloučenin, které podporuje kombinace tuku, bílkoviny a sacharidů. Raději si ugrilujte kopec zeleniny, kterou vzhledem k možné tvorbě akrylamidů doplňte ještě čerstvou zeleninou. Grilujte houby, cibule, rajčata a cukety, které můžete zabalit do alobalu a proložit je sušenou šunkou. Pro změnu můžete grilovat polentu nebo kukuřičnou tortillu.


Ugrilujte si i dezert. Namísto zmrzliny vytvořte kebaby s ananasem, hruškami, nektarinkami, jahodami nebo dokonce i červenými melouny. Rozpusťte 70% čokoládu a pokapejte ovocné špízy horkou čokoládou.


Zásobte se antioxidanty. Po jídle si dejte pohár s bobulovým ovocem a místo alkoholu popíjejte jemný zelený nebo bílý čaj. Že je na něj v létě moc horko? Tak zkuste ledový. Stejně tak poslouží džbánek s nápojem s výtažky ze zeleného čaje INFUNAT, do kterého jste na dochucení přidali krájenou limetu, pomeranč nebo citron, vložili mátu nebo meduňku ze zahrádky a případně doplnili trochou ledu. Na grilování rozhodně přibalte kapsle se zeleným čajem a plody acai MIVINAT ACAI, které jsou mimořádným antioxidantem schopným značně neutralizovat škodlivé sloučeniny.


Pozor na zakoupené dresinky a barbecue omáčky. Zpravidla mají v sobě mnoho cukru. Snadno si vytvoříte vlastní verzi z balzamika, česneku, bazalky a olivového oleje. Místo červeného masa umixujte lososa s hořčicí. Přidejte šalotku, estragon nebo jinou dostupnou bylinku, sůl a pepř. Vytvořte placičky a grilujte asi dvě minuty z každé strany.


Na kuřecí prsa naneste marinádu z medu, olivového oleje, česneku, bazalky, šafránu nebo kurkumy, tymiánu, kajenského pepře, oregana, soli, šalvěje a petrželky. Až připravíte tento plátek na grilu (asi 10 minutovým opečením z každé strany), můžete být klidnější. Bylinky skvěle chutnají a hlavně vás ochraňují.


Grilovaná chobotnice na rukolovém salátu


Ingredience (5-6 osob): 1 chobotnice, olivový olej, balzamikový ocet,balzamiková redukce,mořská sůl,bílý pepř,rukola,cherry rajčata,šťáva z čerstvých limetek


Postup: Chobotnici očistěte a omyjte ve vodě. Celou ji dejte vařit do většího hrnce do osolené vody, trvá to 40 až 60 minut. Během vaření chobotnice si připravte marinádu na naložení chobotnice. Na 1 polévkovou lžíci oleje dejte 2 polévkové lžíce balzamikového octa, připravte si dost marinády na potření chobotnice. Marinádu dochuťte solí a pepřem a promíchejte. Uvařenou chobotnici nakrájejte na kousky, naporcujte si chapadla i hlavu a naložte do marinády alespoň na 1 hodinu, ideálně přes noc. Chobotnici pak grilujte.


Na rukolový salát si připravte marinádu z olivového oleje a limetkové šťávy. Na 1 lžíci oleje přidejte 2 lžíce limetkové šťávy. Marinádu důkladně promíchejte a vložte do ní opranou rukolu. Na talíře naservírujte rukolový salát, přidejte cherry rajčata a kousky chobotnice. Vše dochuťte balzamikovou redukcí.


Náš tip: Místo celé chobotnice si můžete koupit sépiová chapadla, která jsou o něco lacinější


Video recept najdete zde!


Grilované kuřecí maso s indickou marinádou


Ingredience: kuřecí prsíčka, 300 ml bílého jogurtu – ideálně 3 % tuku, kari koření, sůl, podle chuti koření tandoori


Postup: Kuřecí prsíčka nakrájejte na medailonky. Připravte si marinádu smícháním bílého jogurtu, 2 až 3 lžic kari koření a dochuťte solí. Kdo má raději ostřejší chuť, může přidat koření tandoori. Kuřecí kousky naložte do marinády a nechejte ideálně přes noc marinovat. Grilujte na grilovacím tácku. Podávejte se zeleninovým salátem.


Na přípravu a komentář výživové poradkyně Štěpánky Štěpánové se podívejte na video!


Salát s polníčkem a pomeranči


Ingredience: omytý polníček,červená cibule, 2 pomeranče, olivový olej nebo ořechový olej,balzamikový ocet, hrst vlašských ořechů


Postup: Červenou cibuli pokrájejte na kolečka, pomeranč nakrájejte na kostky. Do salátové mísy si přichystejte omytý polníček, přidejte nakrájenou cibuli a pomeranč. Dochuťte 3 polévkovými lžícemi balzamikového octa a olivovým nebo ořechovým olejem. Můžete dozdobit hrstí vlašských ořechů, ale vzhledem k vysokému obsahu tuku to s nimi nepřehánějte. Promíchejte a podávejte jako přílohu.


Proč je polníček zdravý se dozvíte zde.


Grilované pražmy s grilovanou zeleninou


Ingredience: pražmy,grilovací koření na ryby,směs čerstvých bylinek: šalvěj, máta, tymián, bazalka, meduňka,limetková šťáva,cuketa, lilek, papriky, brambory, grilovací koření na brambory, olivový olej, mořská sůl


Postup: Pražmy omyjte, do dutiny břišní vsypejte grilovací koření na ryby, vycpěte ji směsí nasekaných čerstvých bylinek a ochuťte lžicí limetkové šťávy. Povrch pražem také posypejte grilovacím kořením na ryby z obou stran. Nechejte pražmy rozležet a připravte si zeleninu na grilování. Brambory ve slupce předem povařte, ostatní zeleninu pokrájejte. Zeleninu smíchejte s trochou olivového oleje a ochuťte kořením. Uvařené brambory nakrájejte na plátky, ochuťte solí a grilovacím kořením a zakápněte olivovým olejem. Začněte grilovat zeleninu a brambory, po určité době přidejte ryby, protože jsou rychleji hotové.


 Podívejte se, jak si pražmyy správně připravit!

Líbí se Vám naše novinky? Více rad můžete dostávat pravidelně do Vašeho e‑mailu.
Potvrďte prosím souhlas se zpracováním osobních údajů. Děkujeme za pochopení.