Karotkou a rajčaty ke zdravému letnímu opálení

Sezónní recepty
Karotkou a rajčaty ke zdravému letnímu opálení

Připravila Mgr. Štěpánka Kutišová, výživová poradkyně NATURHOUSE v Jindřichově Hradci


Také se chystáte na dovolenou a těšíte se na bohatou sluneční lázeň, která vám přinese mladistvý a sportovní vzhled a opálené tělo? I když jsem tu loňskou trávila pouze na Lipně, známí komentovali mé opálení, jako kdybych právě přijela z Karibiku. Na tom by však nebylo nic divného. Když jsem však několik takových komplimentů dostala v listopadu, bylo jasno. Není to sluncem, může za to mrkev! Mrkev, ale také meruňky, batáty, kaki, dýně, melouny a další ovoce a zelenina, které bohatě a s chutí pojídám.


To, že je mrkev a další zelenina bohatá na karotenoidy zdravá, ví každé malé dítě. Je bohatá na vitamíny, antioxidanty, které chrání zrak a mají přirozené antibakteriální a antiseptické účinky. Stejně tak podporují imunitní systém. Ovšem to, že jsou také skvělé pro atraktivní vzhled pleti, může být pro někoho novinkou. Výzkumníci z Nottinghamské univerzity se zabývali třemi studiemi, v nichž zkoumali, jak karotenoidy z mrkve, rajčat a dalších druhů zeleniny oranžového zbarvení ovlivňují melanin v pokožce.


Výsledky prokázaly, že ti, kdo přijímali více karotenoidů z ovoce a zeleniny, měli pokožku zbarvenou více do bronzova. Poslední studie dokonce ukázala, že pokud si lidé měli vybrat mezi barvou pokožky vytvořenou sluncem a barvou způsobenou vyšším příjmem karotenoidů, preferovali zdravou barvu pleti vytvořenou vyšší konzumací zeleniny před slunečním opálením! Dr. Ian Stephen, vedoucí výzkumu, k tomu podotýká: „Pokud chcete zdravější a atraktivnější barvu pokožky, uděláte lépe, pokud budete jíst stravu bohatou na ovoce a zeleninu, než polehávání na slunci.“ 1/


Karotenoidy jsou antioxidanty, které pomáhají pohltit poškozující látky vytvářené stresem a každodenní zátěží zvláště tehdy, pokud je organismus nemocný. Jsou důležité i pro reproduktivní zdraví. Dr. Stephen k tomu dodává: „Většina lidí si myslí, že nejlepší způsob, jak zlepšit barvu pleti, je opalování na slunci, ale náš výzkum prokazuje, že pojídání spousty zeleniny a ovoce je ve skutečnosti mnohem efektivnější.“


Takové poklady jako je karotka, však nejsou dobré pouze ke zdravému opálení. V roce 2014 vědci z univerzity v Newcastlu vydali zprávu, že přirozené substance v mrkvi, které se nazývají polyacetyleny, potlačují zánět a rakovinu. Mrkev obsahuje také falcerinol, který u laboratorních zvířat pomohl redukovat nádory. Tato látka se ničí vařením, proto je dobré mrkev i karotku konzumovat i v syrovém stavu. Povaření na druhou stranu zvýší vstřebávání karotenoidů, které bez tepelné úpravy dosahuje pouze asi jedné čtvrtiny. Přidání tuku k dušené nebo vařené mrkvi pomůže k asi padesátiprocentnímu vstřebávání karotenoidů.


Mrkev, jak se zjistilo, také pomáhá proti spálení na slunci. Betakaroten zmenšoval červené zabarvení pokožky po slunečním spálení. A aby toho nebylo málo, tak studie z roku 2010 zjistila, že i nižší 30mg denní suplementace betakarotenem významně zvýšila elasticitu pokožky, pomohla zvýšit produkci kolagenu v pleti a zlepšila výskyt obličejových vrásek! Neváhejte a v létě vyzkoušejte některý z produktů NATURHOUSE z řady JUVENKI, neboť ne náhodou se jmenují od španělského slova „joven“ - tedy mladý!


Kromě doplňků stravy konzumujeme mrkev v podobně čerstvé šťávy, zdravé a chutné svačinky s trochou ořechového másla nebo hummusem, nepohrdneme mrkvovou polévkou, upečeme mrkvový dort anebo po ránu zásobíme střeva masou vlákniny v podobě mrkvovo-jablečného salátu. Vzpomínáte na nekončící dodávky mrkvového salátu v dětství? Aniž to maminky a paní kuchařky ze školních jídelen zřejmě tušily, tyto saláty jsou skvělou kúrou proti výskytu běžných dětských parazitů.


V pozdějším věku může mrkev pomoci dospívajícím dětem redukovat množství nezdolných pupínků na pleti. Vitamin A, jehož denní doporučené množství ke konzumaci zvýšíte až na 300 % již po konzumaci jedné jediné mrkve, totiž pomáhá játrům vyplavovat toxiny z těla. Pokud jíte zeleninu, jako je mrkev, stimulujete odtok žluči z jater a odstranění toxinů, které kromě jiného pomáhají také vyčistit pleť. Nezapomeneme ovšem, že nedávné studie rovněž poukázaly na fakt, že akné může souviset s konzumací mléčných produktů a rafinovaných jídel s vysokým glykemickým indexem.


Je to však právě glykemický index mrkve, který některým dietologům a výživovým poradcům dělá vrásky na čele a obávají se doporučovat mrkev kvůli vyššímu obsahu cukru. V tomto směru však doktor Stephen upozorňuje, že pokud byste se po konzumaci mrkve chtěli dostat na uváděný GI kolem 65, což je považováno za středně vysoký glykemický index, museli byste během dvaceti minut zkonzumovat asi devět velkých mrkví: a to je výkon jenom pro borce! Vzhledem k běžným dávkám, ve kterých se mrkev konzumuje a faktu, že cukr je vázán skutečně vysokým množstvím vlákniny, není třeba si mrkev a další oranžové a červené laskominy odříkat a kvůli úsilí zhubnout se jim vyhýbat. S mrkví nám totiž bude v každém směru lépe.


1/ University of Nottingham: Looking good on greens, dr. Ian Stephen, Journal Evolution and Human Behaviour, 2011


MRKVOVÁ POLÉVKA SE ZÁZVOREM


Ingredience na 4 porce:


1 kg mrkve, 1 velká cibule, 2 lžíce oleje, 1 chilli paprička, kousek zázvoru, 1 l vody nebo zeleninového vývaru DIETESSE.3, 2 velké stroužky česneku, ½ citronu, sůl, pepř, případně lžíce jogurtu na ozdobu nebo lžíce kokosového mléka nebo kozího sýra


Postup:


Ve velkém hrnci nechte na oleji změknout nadrobno pokrájenou cibuli, rozdrobenou papričku a nasekaný zázvor. Přidejte kolečka mrkve a ještě chvíli opékejte. Zalejte vodou (v tom případě mrkev osolte) nebo vývarem a povařte do změknutí. Na závěr do polévky prolisujte česnek a tyčovým mixérem ji rozmixujte. Dochuťte solí, čerstvě mletým pepřem a citronovou šťávou. Podávejte se lžící jogurtu nebo kozího sýra nebo přilejte trochu kokosového mléka. Polévku můžete také dochutit kari kořením.


ORANGE DETOX SMOOTHIE


Ingredience:


5 mrkví, 2 jablka, 2 řapíky celeru, 2 kiwi a ½ červené řepy


Postup:


Omyjte a případně oloupejte zeleninu (tu v bio kvalitě necháme ve slupce). Nakrájejte na větší kousky. Vše vložte do mixéru. Rozmixujte. Pijte na lačno, ke svačině nebo před jídlem.

Líbí se Vám naše novinky? Více rad můžete dostávat pravidelně do Vašeho e‑mailu.
Potvrďte prosím souhlas se zpracováním osobních údajů. Děkujeme za pochopení.