Jarní restart - aneb 3 dny jarní diety

Detoxikace a hubnutí
Jarní restart - aneb 3 dny jarní diety

připravila Mgr. Štěpánka Kutišová, výživová poradkyně NATURHOUSE v Jindřichově Hradci


Doby, kdy jsem si odvažovala jeden kilogram jablek jako jediný denní příděl potravin, jsou dávno pryč. Přesto si dodnes vzpomínám na nepříjemný pocit, který předjímal strádání nadcházejícího dne. Právě tento nepříjemný pocit se jevil jako jediná možnost udržet si váhu po předchozí redukční dietě, jež se neúprosně hlásila o pozornost v podobě daně zvané jo-jo efekt. Vskutku, přísná nebo nevyvážená dieta se chová jako kreditní karta. Vezme si vše zpět i s úroky.


Avšak i naši předci periodicky podstupovali období změny stravovacích návyků a doby oslav svátku Velikonoc, Vánoc, posvícení, dožínek a masopustů pravidelně prokládali půsty, které se jevily jako rozumné vyvážení bohatšího jídelníčku. Půsty, ačkoli se nedržely kvůli udržování štíhlé linie, neznamenaly zákaz příjmu potravy. Spíše by se do dnešního jazyka daly přeložit slovem dieta. Jídelníček se zjednodušil a omezil se přísun živočišných potravin, které byly nahrazeny rybami.


Pravidelné odlehčení stravy je v dnešní době bohaté na konzumaci vysoce kalorických a průmyslových potravin nutností. Avšak dny, které věnujeme ozdravení našeho jídelníčku, by rozhodně neměly být nudné a my bychom se neměli nutit do konzumace nelákavých a mdlých pokrmů. Já sama již své tělo nehodlám trápit jakýmikoli dietními výstřelky a dny, kdy lehčeji a méně jím, prožívám v pohodě a s radostí.


Vyzkoušejte si takový odlehčující jídelníček a sami si sestavte menu na tři dny z následujících receptů. Ty, které vám budou chutnat, můžete zařadit do vašeho každodenního jídelníčku. Vy, kteří cítíte potřebu změny životního stylu a stravování, můžete začít přípravou několika chutných a super zdravých receptů.


Pokud jste vedeni v aktivní redukční fázi s jídelníčkem NATURHOUSE a úbytky váhy vám začaly stagnovat, vyzkoušejte na tři dny změnu ve stravování. Metabolismus zpravidla reaguje na změny a také je periodicky vyžaduje. Po třech dnech se však nezapomeňte vrátit k doplňování dostatečného množství bílkovin. Pokud tento jídelníček bude na vás jakkoli přísný a vy budete mít hlad nebo se začnou hlásit nutkavé chutě, začněte s doplňováním bílkovin ihned. K pampeliškovému salátu si tak například dejte alespoň vejce nebo si orestujte jednoduché rybí filé.


7+1 SKVĚLÝCH RECEPTŮ NA JARNÍ OČISTU


PAMPELIŠKOVÝ SALÁT S FENYKLEM A OSTROPESTŘCEM
Ingredience:
1 šálek pampeliškových listů umytých a jemně pokrájených, 1 oloupané a pokrájené zelené jablko, 1 jemně pokrájená bulva středně velkého fenyklu, 3 polévkové lžíce citronové šťávy, 1-2 lžíce olivového oleje, 1 polévková lžíce kvalitního medu, sůl a pepř na dochucení, 1 polévková lžíce semínek ostropestřce mírně opražených
Postup:
Ve velké míse smíchejte pampelišku, jablko a fenykl. Přidejte citronovou šťávu, olivový olej a med. Dochuťte solí a pepřem podle chuti. Na silnostěnné pánvi 3-5 minut při střední teplotě grilujte semínka ostropestřce. Následně je rozemelte v mlýnku na kávu (nebo alespoň použijte lněná semínka) a salát jimi posypte.


DETOX ŚŤÁVA NA ODSTRANĚNÍ TĚŽKÝCH KOVŮ
Ingredience:
3 stonky řapíkatého celeru, 1 okurka, 1 hrst petrželky, 1 hrst koriandru, 1 zelené jablko, ½ bulvy fenyklu, 1 citron
Postup:
Suroviny postupně odšťavníme v kvalitním odšťavňovači, který dokáže zpracovat také byliny.


JEDNODUCHÁ DETOX SODA
Ingredience:
250 ml minerálky, 1 polévková lžíce domácího jablečného octa (v bio kvalitě), ½ odšťavněného citronu
Postup:
Ingredience smícháme ve větší sklenici a popíjíme.


DRASLÍKOVÁ HARMONIZAČNÍ POLÉVKA
Ingredience:
4 šálky vody, 4 střední cukety, 3,5 šálku zelených fazolek nahrubo pokrájených, 1 menší svazek nahrubo pokrájené petrželky, 3 jemně pokrájená rajčata, 2 stroužky jemně pokrájeného česneku, 2 pokrájené řapíkaté celery, 1 polévková lžíce mořské či himálajské soli
Postup:
Suroviny vložíme do hrnce, zalijeme vodou a asi 30 minut necháme mírně probublávat. Podáváme.


CUKETOVÉ ŠPAGETY S RAJČATOVOU SALSOU
Ingredience:
3 cukety pokrájené ve spiralizéru na špagety (nebo použijeme škrabku na brambory či struhadlo na plátky okurky), 1 šálek rajčat, 6 namočených sušených rajčat, 2 lžíce olivového oleje, 2 stroužky česneku, 1 namočená datle, 2 lžíce petrželky, 1 lžička mořské či himálajské soli
Postup:
Cukety necháme projít spiralizérem a vytvoříme špagetky. Ostatní suroviny dáme do mixéru a připravíme jemnou salsu, kterou špagetky polijeme.


POSILOVACÍ PROTEINOVÉ SMOOTHIE
Ingredience:
1 šálek mandlového mléka, 1 banán, 1 polévková lžíce kvalitního kakaového prášku, 1 polévková lžíce maky (maca), 1 polévková lžíce konopných semínek nebo konopného proteinu, případně jedna polévková lžíce včelího pylu
Postup:
Ingredience dáme do mixéru a rozmixujeme. V případě teplého počasí můžeme mixovat s ledem jako osvěžující koktejl.


ROZMAČKANÉ AVOKÁDO S DUŠENOU ZELENINOU A QUINOOU
Ingredience:
1 avokádo, ¼ červené nadrobno nakrájené cibule, hrst koriandru, 1/8 lžičky kajenského pepře, šťáva z poloviny citronu, sůl na dochucení. Tyto ingredience rozmačkáme a smícháme vidličkou v misce.
Hrst zelené kapusty, 1 hrst špenátu, hrst jemných bylinek (bazalka, máta, petrželka), ghí nebo olivový olej na osmahnutí, 1 šálek vařené quinoy
Postup:
Na horkou pánev dáme lžíci kokosového oleje nebo ghí nebo olivového oleje a zeleninu na ní necháme mírně grilovat (ghí snese vyšší teplotu). Změklou zeleninu přendáme na talíř, přidáme avokádovou salsu a na horké pánvi ještě krátce prohřejeme uvařenou quinou. Podáváme.


SALÁT NA PROČIŠTĚNÍ PLETI
Ingredience:
2 hrsti hořké zeleniny (rukola, čekanka, pampeliška), 1 strouhaná mrkev, 1 strouhaná ředkev nebo několik ředkviček, 1 nakrájená okurka, ½ nakrájené červené cibule.
Dressing: 1 avokádo, 1 odšťavněná limetka, 1 polévková lžíce jablečného octa, špetka kajenského pepře, ¾ lžíce medu, hrst čerstvých bylinek, ¼ čajové lžičky soli
Postup:
Nejdřív si v mixéru připravte dressing. Zeleninu dejte do mísy, rukou promíchejte, přidejte dressing a dále vše promíchejte.

Líbí se Vám naše novinky? Více rad můžete dostávat pravidelně do Vašeho e‑mailu.
Potvrďte prosím souhlas se zpracováním osobních údajů. Děkujeme za pochopení.