Jak nepřibrat během druhé, třetí či další covidové vlny

Detoxikace a hubnutí
Jak nepřibrat během druhé, třetí či další covidové vlny

Výživová poradkyně Štěpánka Kutišová
Jindřichův Hradec 

Na jaře jsme sledovali, jak řada našich přátel, klientů, či nás samých, přibralo během první uzávěry, tzv. lockdownu. Nyní již máme k dispozici i zajímavé statistiky. Vychází z průzkumu pojišťovací společnosti Mutumutu, která v online průzkumu zjistila, že každý měsíc uzávěry nás obecně vyjde na jeden kilogram nadváhy navíc. Češi tak průměrně za posledních sedm měsíců přibrali 6,5 kg!

mužNEDOSTATEK POHYBU, PŘEBYTEK DEPRESE A ÚZKOSTI
I když komentáře odborníků v oblasti výživy se zejména zaměřují na fatálně nedostatečný pohyb, který by měl být jedním z hlavních spouštěčů těchto neblahých procesů, zajímavé jsou také závěry výzkumu v oblasti duševního zdraví. Podle Mutumutu se nejvíce rozkolísala váha u mladých lidí do 25 let. Dokončené výzkumy z jarních měsíců poukazují na to, že zvláště u mladých lidí ve věku 18-24 let stoupá v souvislosti s tzv. koronakrizí výskyt deprese a úzkosti, a to až o celých 36 % ve srovnání s generací 65 plus, která těmito problémy trpěla ve 13 % případů. Tento jev je poměrně překvapivý i proto, že je to právě starší generace, která je ohroženou skupinou a často je vystavena nepříjemné izolaci v chráněných ústavech či nemocnicích.

ROZLADY NÁLADY PODPORUJÍ PŘÍRŮSTEK VÁHY
Podle našeho předního psychiatra dr. Cyrila Höschla je v současnosti výskyt deprese trojnásobný a výskyt úzkosti dvojnásobný ve srovnání s předchozím stavem. Ne náhodou je mezi odborníky známé tzv. emoční přejídání, přejídání z nudy či deprese a dalšími stavy psychické nepohody. Je to nejen zjevný nedostatek pohybu, ale také prožívané negativní emocionální stavy, které v našich tělech spustí procesy tvorby stresových hormonů jako je kortizol a adrenalin, jež v konečném důsledku podporují ukládání tuku zvláště v oblasti pasu.


snidanePOZITIVNÍ NÁVYKY VERSUS ZLOZVYKY
Proto jsou při řešení krize naší štíhlosti, jež je ruku v ruce doprovázena tzv. koronakrizí, podstatná doprovodná opatření, kterými zdravým způsobem odventilujeme psychickou nepohodu, tedy jinak než nezdravým jídlem, alkoholem, cigaretami (5 % lidí začalo v této době poprvé kouřit) a dalšími nevhodnými zlozvyky. Ne náhodou znovu a znovu slyšíme z úst našich klientů, kterým se podařilo výrazně váhu zredukovat, že podstatné je, „srovnat si věci v hlavě“. Proto se snažme rovnat je pozitivním, nikoli destruktivním způsobem.

OPATŘENÍ NA PŘÍSUN DOBRÉ NÁLADY POMOHOU ZHUBNOUT
Rozvíjejme zdravé návyky: relaxujme ve vaně plné přírodních vůní, brzké setmění zahánějme romantikou se svíčkami, před spaním dříve vypněme počítač či televizi a místo toho si pusťme relaxační hudbu, naučme se už konečně meditovat či praktikovat autogenní trénink, pusťme si online kurzy jógy či domácího posilování...Vraťme se k věcem, které nám v životě dělaly radost, pak jsme na ně neměli čas, a nyní se třeba i díky koronakrizi a snad i většímu přísunu osobního času k nim můžeme vrátit.

nadechHLUBOKÝ NÁDECH A VÝDECH PROTI PŘETÍŽENÍ
Jistě, ne každý má více času a rodiče řídící on-line výuku svých ratolestí by mohli o zápřahu až do večera vyprávět. Věcem však nepomohu přílišným tlačením na pilu, každá kratší přestávka, která nám umožní se alespoň několikrát zhluboka nadechnout, může věci pozitivně posunout vpřed. Nechtějme být dokonalí, buďme spokojeni i s maličkostmi, které život v omezených podmínkách nabízí, a radujme se z drobností. Pusťme si komedie, vyhledávejme vtipy a příležitosti se zasmát.

REDUKCE STRESOVÝCH HORMONŮ OVOCNÝMI SVAČINAMI
Výborně, a nyní s odlehčenou náladou budeme mnohem blíže i ke správným stravovacím návykům, které nedovolí ručičce váhy vychýlit se směrem nahoru. Předně, nedostatek pohybu musíme kompenzovat nižším energetickým příjmem a pochopit, že je nutné jíst odlehčenou, kaloricky nepříliš bohatou stravu. Dosáhneme toho orientací na jídla s vysokým podílem vlákniny, bílkovin a vody. Udržujeme si stabilní hladinu cukru v krvi zejména konzumací ovocných svačinek, které pomáhají nyní vysoce zatěžovaným nadledvinám neprodukovat přebytečný kortizol jenom proto, že musí kompenzovat naši nedůslednost a nepravidelnost ve stravování.

vlakninVLÁKNINA V AKCI
Zakysané mléčné výrobky, jako jsou jogurty, kefíry či podmáslí v neochucené verzi, mohou také přispívat k pocitu většího klidu a vyrovnanosti. Doporučujeme je kombinovat s výrobky řady Fibroki, ať už s granulovanou vlákninou, či vlákninovými sušenkami. Společně tvoří naprosto uspokojivou formu svačiny či dezertu, kterými doplníme konzumaci převážně syrového ovoce.

ŘEDÍME KALORIE, ODVÁDÍME TUKY
Obsah kalorií se snažíme také naředit tím, že část našeho obědového či večerního talíře vždy zaplníme libovolnou směsí zeleniny, ať už ve formě salátu, oblohy, dušené, grilované či nakládané zeleniny. Další podíl vlákniny v zelenině pomáhá přirozeně odvádět tuky a fytochemikálie prospívají celkovému metabolismu. V případě živočišných bílkovin se snažme vyhledávat ty s nižší tučností, takže místo vepřového se poohlédněme po krůtím, kuřecím či králíkovi. Omezme konzumaci sýrů, protože zpravidla vždy jde o potraviny s vyšší tučností.

BYLINY PROSPÍVAJÍ IMUNITĚ I ZHUBNUTÍ
Kombinací ovoce, zeleniny, vlákniny, vhodného koření a také bylin se snažíme efektivně zapůsobit nejen na stav našeho metabolismu, ale také na imunitní procesy a řádně je podpořit. Proto vyhledáváme potraviny a doplňky stravy s obsahem bezu černého, ženšenu, zázvoru, tymiánu, jitrocele, borovice přímořské a mnoha dalších. Široký sortiment přírodních produktů naleznete na e-shopu Naturhouse. Zde jsme také připraveni plnit vaše přání a pomoci vám zhubnout kilogramy nastřádané za současné krize – a to i za stavů uzávěry, karantény či omezených možností pohybu a pravidelných návštěv našich poraden.

REDUKČNÍ PROGRAMY BASIC A INTENSIVE NA TUKY I ODVODNĚNÍ
balicek tukProto jsme připravili redukční programy na domácí zhubnutí, které najdete v sekci Redukční programy, a to ve verzi Basic či Intensive. I na dálku se snažíme programy pro vás co nejvíce individualizovat a zohledňujeme potřeby klientů s přebytečnými tuky či s problémy se zavodněním. Pokud nevíte, jaký problém je u vás převažující, výživová poradkyně poradny Naturhouse je i telefonicky připravena pomocí návodných otázek orientačně odhalit slabinu, na kterou je potřeba se zvláště zaměřit. Konkrétní odpověď pak najdete samozřejmě při detailním bioimpedančním měření, které získáte zdarma na našich pobočkách. Součástí těchto redukčních kúr je kromě mnoha bylinných ingrediencí, které budete po dobu redukce užívat, také stravovací plán a sada návodných receptů.
U nás v Naturhouse Vám nejen poradíme, jak na hubnutí, ale získáte u nás i spoustu receptů na jednoduchou přípravu skvělých jídel. Není na co čekat, co myslíte? Podpořte své zdraví pomocí NATURHOUSE. Tyto redukční programy si můžete objednat na pobočkách u vašich výživových poradců nebo přímo na E-SHOPU NATURHOUSE.


Líbí se Vám naše novinky? Více rad můžete dostávat pravidelně do Vašeho e‑mailu.
Potvrďte prosím souhlas se zpracováním osobních údajů. Děkujeme za pochopení.