Jak na podzim posílit svou imunitu

Trendy ve výživě
Sezónní recepty
Jak na podzim posílit svou imunitu

Připravila Mgr. Štěpánka Kutišová, výživová poradkyně NATURHOUSE v Jindřichově Hradci


Podzim nám neúprosně zaklepal na dveře a jenom skromně dovoluje načerpat ještě trochu sil ze slunečních paprsků před zimou. Dostatečné množství vitaminu D je pro podporu imunitních funkcí nezbytné. Většina dospělé populace trpí jeho nedostatkem. Je-li léto příležitostí pro vodní radovánky a kontakt s vodou a sluncem, podzim využívejme jako dodatečnou sluneční lázeň kdykoli se ještě naskytne příležitost. Nastavujme slunci tvář alespoň během polední přestávky v parku a poštěstí-li se a zasvítí-li o víkendu, pak hurá spoře oděni na lehátko, kolo či zahrádku!


Vylákají-li nás sluneční paprsky ven na procházku do přírody, nezapomeňme si s sebou vzít nádobku nebo alespoň pytlíček na přírodní poklady povzbuzující naši imunitu. Jaké to jsou? Sbírejme houby, šípky, bezinky... Houby obsahují betaglukany stimulující imunitní činnost. Nechutnají-li vám divoké lesní, pořiďte si známou hlívu ústřičnou a uvařte hlívovou polévku nebo guláš, nebo zavítejte do prodejny asijských potravin a nakupte sušenou houbu shiitake. Houby přidávejte do směsí zeleniny a duste či pečte s masem. Zvýší se tak sytost pokrmů, obohatí je o další přísun vlákniny a mimo náš zrak budou podporovat makrofágy a další ochranné buňky, jež jsou přední linií našeho imunitního systému.


Betaglukany najdeme například i v ovesných vločkách. Proto je vyzkoušejme jako lahodnou ovesnou kaši nebo chutný vychlazený dezert s jablečným pyré se skořicí, kardamomem a zázvorem, nebo si místo koláčů a buchet upečme švestkový nebo jablečný obrácený koláč, tzv. crumble s ovesnou krustou. Vločky jsou samy o sobě vysoce výživné, přirozeně bezlepkové a patří mezi tučnější obiloviny. Pro všechny ty, co si hlídají váhu, hlídejte si i jejich použité množství. Na snídani pro dva stačí půlka šálku ovesných vloček. A pro všechna sladká jídla platí, že hlídáme i obsah cukru. Kaši nemusíme sladit vůbec, do jablečného pyré kápneme několik kapek stéviového sladidla PECVA. Crumble z jakéhokoli ovoce také dosladíme stéviovým sladidlem PECVA, na přípravu krusty můžeme použít dvě lžíce medu nebo kokosového cukru.


A co šípky s bezinkami? Šípkový čaj z ručně trhaných šípků je prostě lahodný a v zimě využijeme jeho podpory na maximum. Na podzim tedy poctivě sbírejme šípky, nebojme se ani těch již mírně změklých mrazem. Usušme je a uschovejme. Nemusíme je drtit. Ušetříme práci a vyhneme se chloupkům, které se nekamarádí s našim trávicím ústrojím. Abychom z nich vytěžili maximum, tak je přes noc namočíme a ráno či během dne zahřejeme k bodu varu a případně krátce povaříme. Na konvičku pak postačí lžička medu.


Bez černý je tradiční léčivá rostlina. Již staří Keltové ji měli v takové úctě, že při stěhování na nová oppida bezové keře vykopávali a převáželi je na vozech s sebou. Byl nezbytnou výbavou našich předků v boji proti virovým a horečnatým chorobám. Bez se těší oblibě také v již připravené koncentrátu SAMBUKI, který napomáhá organismu od přebytečné tekutiny. Ve spojení se syrovátkovým koncentrátem KILUSAN s obsahem probiotických bakterií připravíte organismus na nápor prvních chladných dnů a navíc vám pomůže zhubnout.


Nakonec si spolu se mnou nezapomeňte vyšetřit kilogram chemicky neošetřených vyzrálých jablíček na domácí jablečný ocet, který pomůže vašemu zažívání. Kupovaný ocet může být hodnotný jedině tehdy, pokud není pasterizovaný, tedy nepřešel vyšší teplotou. Ta totiž zničí probiotické bakterie, které trávení podporují.


Imunita má základ ve správné střevní funkci a té také pomáhá vláknina z podzimních jablek, švestek a hrušek.


OVESNÁ KAŠE S JABLEČNO-BRUSINKOVOU OMÁČKOU


Ingredience: 1 jablko oloupané a rozkrájené na kostičky, 50 g brusinek, skořice, kardamom, mletý zázvor, 100 g ovesných vloček, 1/3 l ředěného mandlového nebo kokosového mléka s vodou, lžička vanilkového extraktu


Postup: Kostičky jablek dejte do hrnce, zalijte 50 ml vody a vařte, dokud téměř nezměknou. Plamen snižte na minimum, přidejte brusinky, koření a nechte probublávat, až směs zhoustne. Do jiného rendlíku nasypte vločky, zalijte je ředěným mlékem, přidejte vanilkový extrakt a za stálého míchání vařte 4–5 minut do zhoustnutí. Rozdělte do misek a navrch dejte jablka uvařená s brusinkami (brusinky již bývají proslazené, proto nedoslazujte). Část pokrmu si můžete nechat v ledničce jako odpolední dezert nebo svačinu. I chlazený pokrm chutná skvěle! Dokonalá je také verze s jahodovou omáčkou s brusinkami (u jahod si doslaďte několika kapkami stéviového sladidla PECVA).


JABLEČNÝ KOLÁČ S OVESNOU KRUSTOU


Ingredience: 8 velkých jablek (asi 1,5 kg), 1 a půl šálku ovesných vloček, 1/3 šálku kokosového cukru nebo javorového sirupu, ¼ šálku vlašských ořechů, 2 lžíce kokosového oleje nebo kvalitního másla nebo ghí, 3 lžíce alternativního mléka (kokosové, mandlové …), případně lžička skořice a hrst rozinek, stéviové sladidlo PECVA


Postup: Jablka oloupeme, zbavíme jádřinců, krátce povaříme a nakrájíme. Na dno menšího pekáče nebo dortové formy naskládáme plátky jablek. Pokud si chceme zjednodušit práci, postačí je i nastrouhat a vložit do pekáčku. Podle chuti posypeme skořicí, případně přidáme i rozinky. Pokapeme několika kapkami stéviového sladidla PECVA. V míse smícháme vločky, cukr nebo sirup, pokrájené vlašské ořechy, rozpuštěný olej nebo máslo. Pokapeme mlékem a zamícháme. Vytvoříme tak drobenku, kterou pokryjeme jablka v pekáči. Povrch pekáče překryjeme alobalem a pečeme při 175 °C asi 45 minut. Po odstranění fólie ještě chvíli pečeme, dokud nezačnou jablka dole pracovat nebo dokonce trochu bublat. Podáváme teplé.


DOMÁCÍ JABLEČNÝ OCET


Postup: Kilogram jablek umyjte, nastrouhejte i se slupkou a jádřincem, vložte do skleněné nádoby (např. 5 l sklenice) a zalijte vodou tak, aby sahala pět centimetrů nad jablka (budete potřebovat přibližně 3 litry vody na jeden kilogram jablek). Přiklopte víčkem a nechte týden na teplém místě.


Dvakrát za den odklopte a promíchejte (dřevěnou vařečkou). Po 10 dnech sceďte, opět uzavřete nádobu a dejte na dalších 21 dní na temné místo, například do spíže. Potom přeceďte přes plátýnko, nalijte do lahví, uzavřete a uchovávejte nejlépe v lednici.


 

Líbí se Vám naše novinky? Více rad můžete dostávat pravidelně do Vašeho e‑mailu.
Potvrďte prosím souhlas se zpracováním osobních údajů. Děkujeme za pochopení.