Zdravě svačit jde i na sladký způsob

Zdravě svačit jde i na sladký způsob

Připravila Mgr. Štěpánka Kutišová – výživová poradkyně NATURHOUSE v Jindřichově Hradci


Děti přitahuje sladká chuť a nikoho nepřekvapí, že vymýtit zálibu v různých bonbónech, tyčinkách, čokoládách, zmrzlinkách, sladkých limonádách je úkol nadmíru obtížný. Raději bych této zálibě vyšla vstříc, protože trvalými zákazy všeho sladkého můžeme docílit tajných nákupů coly, sušenek, sladkého pečiva nebo čokoládových tyčinek za našimi zády. Nejjednodušší je od počátku děti zvykat na pravidelnou konzumaci ovoce, které můžeme zatraktivnit večerní společnou výrobou ovocného salátu s citronovou šťávou, abychom zabránili rychlé oxidaci. Lehkou svačinu můžeme podtrhnout kvalitním bílým jogurtem např. dozrávajícím ve skle, který je možné mírně dochutit marmeládami DIETESSE.3 nebo domácími nedoslazovanými povidly. Přijatelná je i lžička javorového sirupu.  Dětem velmi prospěje i přídavek vlákniny.


Jako skvělý dezert poslouží i obyčejná nedoslazovaná ovesná kaše vařená s jablkem, kokosem, trochou mandlového nebo kokosového mléka, která zbyla od snídaně. Po vychladnutí obsah zpevní a v krabičce můžeme posypat trochou skořice, ozdobit bobulovým ovocem. Jednou za týden udělejme domácí workshop a s dětmi vyrobme raw dort ze sušeného a čerstvého ovoce a ořechů. Tyto dortíky jsou velmi výživově hodnotné a velmi syté. Přestože jsou zpravidla kaloricky bohaté, uspokojí chutě natolik, že nejenom naše dítě, ale i my s nimi přestaneme snít o přídavku v podobě rakvičky, domácí buchty nebo čehokoli nevhodného.


Běžně prodávané müsli tyčinky jsou zpravidla přeslazené. Někdy i obsahově nevhodné kvůli nekvalitnímu tuku. Doma můžeme upéct vlastní verze z ovesných vloček nebo pufované quinoy, semínek, ořechů a sušeného ovoce. U všech receptů buďme opatrní s přídavkem cukru a raději jeho obsah o něco snižme. Sušené ovoce kupované výhradně nesířené nejlépe v bio kvalitě je samo o sobě pro děti vhodnou alternativou k běžným bonbónům. K čerstvému ovoci jim můžeme přibalit dvě nebo tři nesířené sušené meruňky a malou hrst ořechů. Pochopitelně pokud na ně není dítě alergické. Ořechy jsou vhodné pro starší děti. Také můžeme obnovit tradici sušení domácích křížal z hrušek a jablek. Vhodné jsou hlavně z domácího ovoce bez postřiků.


Když budeme ve velké nouzi, nebojme se dítěti přibalit dokonalou přírodní konzervu v podobě jednoho banánu. Není zdaleka tak kalorický, jak se obecně myslí a hlavně ve vhodnou dobu skvěle zažene během chvíle hlad. Třeba i o malé přestávce, pokud se dítě nestihlo vypořádat s větší svačinou během té velké. Vyzkoušejme také moderní chia pudinky: nebojte se, nebudete muset dvacet minut míchat u plotny mléko, aby se nespálilo. Pro naše účely si nakonec raději pořiďte nesířené kokosové nebo mandlové mléko, přidejte chia semínka, slunečnicová semínka, můžete vyrobit verzi s kakaem nebo pravou vanilkou, místo cukru rozmixujte dvě až tři datle. Chutná je i verze s bobulovým ovocem. Přes noc v ledničce směs ztuhne a ovoce rozmrzne.


Recepty na sladké svačinky:


OVOCNÝ CHIA PUDINK S BANÁNEM A GÓJI


Ingredience: 2–3 lžičky chia semínek, 1 banán, 100 ml mandlového mléka, 1 lžíce sušených góji, 1 lžička datlového sirupu nebo dvě datle


Postup: Chia semínka a góji namočíme alespoň na 10 minut do mandlového mléka. Přidáme datlový sirup nebo ne příliš suché datle a rozmixujeme dohladka. Poté přimícháme pokrájený banán, vlijeme do misky (nebo kelímku), ozdobíme několika kousky góji a podáváme nebo necháme odstát v ledničce.


 CUKETOVÝ CHLEBÍČEK S ČOKOLÁDOVÝMI PECIČKAMI


Ingredience: jeden a půl šálku bezlepkové mouky, ¼ čajové lžičky pečícího prášku, ½ lžičky soli, ¼ lžičky skořice, ¼ lžičky muškátového oříšku, ½ lžičky sody, 2 vejce, ¾ šálku kokosového cukru nebo 2 lžíce medu, ½ šálku kokosového oleje, 1 čajová lžička vanilkového extraktu, 1 šálek oloupané a nastrouhané cukety, ½ šálku peciček z hořké čokolády


Postup: Předehřejte troubu na 175 °C. Smíchejte mouku, prášek na pečení, sůl, koření, sodu a cukr. V oddělené míse smíchejte vejce. Přidejte kokosový olej, vanilku, cuketu a čokoládové kuličky. Smíchejte suché a mokré ingredience. Směs vlijte do formy vymazané olejem nebo máslem. Pečte 50 minut nebo do důkladného propečení.


 NEPEČENÉ KULIČKY Z KŘÍŽAL


Ingredience: na asi 30 kuliček potřebujete: hrnek křížal, hrnek lískových ořechů, hrnek vypeckovaných datlí, 2 lžíce holandského kakaa


Postup: Křížaly a datle nakrájejte na menší kousky, prolejte v sítku vroucí vodou a nechte okapat. Ořechy opražte nasucho na pánvi, až se začnou odlupovat slupky, které pak pomocí utěrky odstraňte a ještě horké je spolu s jablky, datlemi a kakaem rozmixujte na pevnou hmotu, při mixování můžete přidat trochu vody. Tvarujte malé kuličky. Do směsi můžete použít také skořici a špetku soli.  

Líbí se Vám naše novinky? Více rad můžete dostávat pravidelně do Vašeho e‑mailu.