Vitaminová seznamka

Vitaminová seznamka

Připravila Mgr. Alena Balíková Přídová, hlavní výživová poradkyně NATURHOUSE


Vitaminy fungují v těle jako katalyzátor a podílejí se na metabolismu cukrů, tuků a bílkovin. A ačkoli je tělo inteligentní a na jakoukoli poptávku důležitých látek v těle dokáže zareagovat okamžitou výrobou, u některých vitaminů to neumí. Proto je hlavně na nás, abychom mu je dodali.


Vitaminy jsou látky nezbytné pro život. Jejich primární funkcí je zajistit látkovou výměnu (metabolismus štěpení bílkovin, tuků a cukrů), podílejí se na správném vývoji a také usnadňují zpracování minerálních a stopových prvků. Jejich nedostatek, tzv. hypovitaminóza, se často projevuje poruchami přirozených funkcí těla nebo jejich útlumem, jež mohou později propuknout jako závažné onemocnění. Předávkování vitaminy rozpustnými ve vodě je prakticky nemožné. Ledviny jejich nadbytek z těla vyloučí. Mnohem složitější je to se skupinou vitaminů rozpustných v tucích, kdy dochází k hromadění v organismu, játrech, a jejich zvýšená přítomnost se může po delším čase projevit zdravotními problémy.  


Které jsou které?


Vitaminy se dělí na rozpustné ve vodě a v tucích. Vitaminy rozpustné v tucích A, D, E, K charakterizuje dlouhodobější zásoba, a tedy není nutné je denně doplňovat. U vitaminů rozpustných ve vodě – céčko, biotin a B-komplexu – jejich obnova musí být pravidelná.


Vitaminová abeceda


A


„Áčko“ máme všichni spojené se zrakem, jakožto preventivním bojovníkem v boji proti šerosleposti. Jeho spektrum účinnosti však zasahuje do všech životně důležitých funkcí od kostí, kvality pokožky až po reprodukční zdraví. Funguje také jako antioxidant. Do jídelníčku zařaďte kuřecí játra, vaječný žloutek, špenát, brokolici, meloun, rybí tuk, mrkev, meruňky. Do této skupiny spadá také beta-karoten, který dokáže prodloužit opálení a díky němuž pokožka pod vlivem slunečních paprsků snáze zhnědne.


B-komplex


Tiaminu (B1) vděčíme za zdroj a výrobu energie, péči o srdce a díky synergii koenzymů prospívá také nervové soustavě. V rámci přírody vitaminy skupiny B najdete v medu (preferujte ten přímo od včelaře), v kvasnicích a masu. Pyridoxin (B6) pomáhá při tvorbě krvinek, hormonů a získání glukózy z potravy. Kobalamin (B12) příznivě ovlivňuje krvetvorbu, udržuje ve výborné kondici nervovou soustavu, a to zejména periferní nervy. Kyselina listová je důležitá především v těhotenství, v rámci zajištění zdravého vývoje plodu.


C


Kyselina askorbová obsažená v borůvkách, citrusech, červené paprice, černém rybízu, mangu a v jahodách nedá šanci chřipce, virózám a pomáhá imunitě udržet si náskok v rámci buněčné ochrany, čímž umožňuje rychlou regeneraci porušení kůže. Mírní únavu, podporuje mladistvý vzhled v souvislosti s tvorbou kolagenu a vstřebávání železa.


D


Za jeho přítomnost vděčíme slunečním paprskům. „Déčko“ dělá naši imunitu odolnější. Napomáhá k efektivnímu vstřebávání a hospodaření s fosforem a vápníkem. Kalciferol obsahují ryby (losos, tuňák), kvasnice a rostlinné oleje. Doporučuje se na něj zaměřit v souvislosti s častými zlomeninami.


E


Přirozeným zdrojem éčka jsou ořechy, oleje, dýňová či sezamová semena, kukuřice, sýry, hrách, listová zelenina a klíčky. Tokoferol sympatizuje se srdečním oběhem, léčí kožní komplikace (akné, spálení od sluníčka, zaceluje jizvičky), u starších lidí zamezuje vzniku aterosklerózy a spolu s vitamínem C představuje silné protivníky obávané demencí.


F


Vitaminem F jsou označovány esenciální mastné kyseliny (linolová, linoleová a arachidonová). Jsou základem pro tvorbu a funkci buněčných membrán, ovlivňují naší energii, stav vlasů, pokožky a nehtů, dále pomáhají snižovat hladinu cholesterolu v krvi. Zajímavé je, že nás chrání před nadváhou. Potraviny, které jím oplývají, jsou rostlinné oleje, slunečnicová a lněná semínka, sójové boby, obilné klíčky, arašídy, ořechy, avokádo a mandle.


H


Je součástí enzymů, které rozkládají cukry, tuky a bílkoviny za vzniku energie pro naše buňky. Biotin přijímáme nejen stravou, ale zároveň jej pro náš organismus vyrábí bakterie osídlující střevo. Ze stravy jej můžeme přijímat v játrech a vaječném žloutku.


K


Je zodpovědný za srážení krve, regeneruje buňky a tím násobí jejich růst, kosti „káčku“ vděčí za proces mineralizace. Trpíte častým krvácením z nosu? Tak preventivně obohaťte svůj jídelníček o listovou zeleninu (rukola, polníček, špenát, zelí, kapusta), chřest, zelenou petržel, řeřichu a také  mléčné výrobky (sýr, máslo). U lidí s dostatkem vitaminu K bylo prokázáno až o 45 % nižší riziko zlomenin.


P


Bioflavonoidy prospívají žilám, zpevňují žilní stěnu a pomáhají proti hemoroidům a s léčbou bércových vředů. Tyto látky najdete například v borůvkách, citrusech a hroznovém víně. Koncentrované výtažky pak v ampulích FLUICIR.


Jak podpořit vstřebávání?



  • Vitaminy rozpustné v tucích jsou vstřebávány za předpokladu, že žluč spolupracuje se střevem. Pokud vitaminů konzumujete dostatek, a přitom vám scházejí, problémem může být právě tento aspekt.



  • Ovoce a zeleninu krájejte nožem s keramickým ostřím, v opačném případě se okrádáte o jejich koncentraci.



  • Rutin, který naleznete například v pohance, násobí účinek vitaminu C.



  • Do mrkvového salátu neváhejte přidat trochu oleje, obsažené vitaminy se v tuku snáze rozpustí.



  • Dejte sbohem alkoholu a típnete cigarety. Ty snižují vstřebávání vitaminů.



  • Se vstřebáváním vitaminů pomáhá například aloe vera, pelyněk, kajenský pepř a kmín.

Líbí se Vám naše novinky? Více rad můžete dostávat pravidelně do Vašeho e‑mailu.
Potvrďte prosím souhlas se zpracováním osobních údajů. Děkujeme za pochopení.