Na jaře vsaďte na řepu

Na jaře vsaďte na řepu

Připravila Mgr. Štěpánka Kutišová, výživová poradkyně NATURHOUSE v Jindřichově Hradci


Konečně je to tady! Dočkali jsme se jara. Příroda se probouzí k životu, vše se zelená... Ale vy se po zimě cítíte unavení a bez energie? Je načase, najít si nějakou vzpruhu, která nás vymaní z letargie a do našich žil vlije nový elán. Takový elixír je dostupný. Je jím obyčejná červená řepa, z níž můžeme vyrábět chutné pomazánky, polévky, saláty a v neposlední řadě posilující šťávy.


Výživné látky v řepě pomáhají chránit vnitřní orgány, zlepšují srdečně cévní zdraví a jsou prevencí celé řady chorob. Řepa výrazně podporuje detoxikační procesy v těle, podporuje funkci jater a čistí krev. Popíjení řepné šťávy zvyšuje aktivitu imunitního systému, kterému se dostává celé řady účinných látek k dispozici. Červená řepa je skvělým způsobem, jak zvýšit přísun vitamínů a vlákniny. Řepa je bohatá na vitamin C, kyselinu listovou, mangan a draslík.


Červená řepa v poměrně krátkém čase dokáže povzbudit mozkovou aktivitu tím, že obsahuje velké množství dusnatých látek, jež zvyšují průtok kyslíku mozkem. Pro studenty a duševně pracující je to lepší alternativa k běžné kávě či čaji.


POSILUJÍCÍ KOKTEJL Z ČERVENÉ ŘEPY
Ingredience:
1 červená řepa, 2 jablka, 4 mrkve, asi 1 cm zázvoru, celerová nať na ozdobu
Postup:
Ovoce a zeleninu očistěte, dejte do odšťavňovače a prolisujte. Ozdobte celerovou natí. Podávejte.


ŘEPNÉ KARBANÁTKY Z TROUBY
Suroviny:
2 velké řepy, 25 g drceného lněného semínka, 60 g drcených ovesných vloček, 1 cibule, 4 stroužky česneku, 2 lžíce olivového oleje, sůl, pepř, tymián
Postup:
Řepy oloupejte, nastrouhejte najemno, pořádně je rukama promačkejte, aby pustily šťávu, smíchejte s lněným semínkem, vločkami, najemno nakrájenou cibulí a prolisovaným česnekem. Vmíchejte olej, osolte, opepřete a dochuťte tymiánem. Nechte asi půl hodiny odstát, aby se směs dobře propojila a poté tvarujte asi 12 karbanátků, které pečte asi půl hodiny dozlatova při 180 °C na plechu vyloženém pečícím papírem. Karbanátky můžete podávat s lehkým jogurtovým dipem z jogurtu, prolisovaného česneku, citronové šťávy, soli a pepře.


ŘEPNÝ SALÁT S BALZAMIKEM A VLAŠSKÝMI OŘECHY
Suroviny:
½ červené cibule najemno pokrájené, ¼ šálku balzamikového octa, 8 středních červených řep, ½ šálku vlašských ořechů, 2 čajové lžičky dijonské hořčice, ½ lžičky černého pepře, ½ šálku pokrájené jarní cibulky
Postup:
V menší míse namočte červenou cibuli v balzamiku. Odložte. Omyjte řepy, oloupejte, nakrájejte na kostky a pečte v troubě na 180 °C cca 1 hodinu, dokud nezměknou. Vlašské ořechy 4–5 minut opečte v troubě, dokud se nerozvoní při asi 180 °C. Vyndejte je z trouby a odložte. Na řepu přidejte marinovanou cibuli. Zbylý ocet smíchejte s hořčicí a pepřem. Smíchejte s řepou a cibulí. Salát podle chuti dosolte. Dobře promíchejte. Salát posypte restovanými ořechy a jarní cibulkou.

Líbí se Vám naše novinky? Více rad můžete dostávat pravidelně do Vašeho e‑mailu.
Potvrďte prosím souhlas se zpracováním osobních údajů. Děkujeme za pochopení.