Kouzlo začátku léta: třešně, višně a maliny

Kouzlo začátku léta: třešně, višně a maliny

Připravila: Mgr. Štěpánka Kutišová, výživová poradkyně NATURHOUSE v Jindřichově Hradci


Začátkem léta začíná sezóna drobného bobulového ovoce, které je mimořádně prospěšné pro zdraví. Třesně jsou často považovány za přírodní analgetika pomáhající tišit bolest. K třešni sladké však patří také kyselé višně. Její plody bývají drobnější, dozrávají později a u obou druhů si vážíme nečekaně vysokého podílu organicky vázaného jódu. V třešních 250 mg, ve višních je to dokonce 300 mg. Třešně, nejlépe v čerstvém stavu, působí výrazně protirevmaticky, velice pomáhají při dně, protože zvyšují vylučování kyseliny močové.


Čerstvá třešňová šťáva jemně vklepaná do pokožky působí proti vráskám. Višněmi se dříve ošetřovaly zkažené zuby, křečové žíly i již zmíněná bolest hlavy. Třešně mají také projímavé účinky, takže mohou pomoci při zácpách. Třešně i višně jsou ideální k redukci váhy a k udržení zdravé pokožky!


V třešních najdeme vitaminy A, C, B, vápník, železo, draslík, mnoho vlákniny. Višně mají větší obsah fenolových sloučenin než třešně a jsou také přírodním zdrojem enzymu superoxiddismutáza, což je požírač volných radikálů.


Jistě už přemýšlíte o pověstných třešničkách na dortu, který bych ovšem radila vyrobit z čistě přírodních surovin a rozhodně na něm hodně šetřit s cukrem. Jako jedno z přírodních náhražek cukru se používá xylitol. Věděli jste, že se vyrábí z malin?


Maliny jsou dobrým zdrojem vlákniny, fosforu a selenu a skvělým zdrojem vitaminu C. Jsou bohaté na různé antioxidanty a rostlinné sloučeniny, jimž se připisuje schopnost bojovat s nemocemi. Rychlé zmrazování a zpracovávání malin zničí většinu vitaminu C, ale nikoli podstatnou část jiných antioxidantů. Oblíbený je i list maliníku, kterým se léčila nevolnost.


Antokyany obsažené v malinách také snižují hladinu krevního cukru po konzumaci jídel bohatých na škroby, dále se zjistilo, že pomáhají předcházet ztučnění jater a zároveň snižovat obezitu. Vitamin A v malinách je přírodním prostředkem proti očním obtížím. V čínské medicíně se používají při nedostatečné ostrosti vidění a šerosleposti. Vysoká koncentrace rutinu zpevňuje cévní stěny očí a zlepšuje přísun živin. V asijské medicíně se maliny užívají také jako prostředek proti silnému krvácení během menstruace. Maliny odvodňují organismus, čistí střeva, pomáhají při nemocech ledvin a močového měchýře.


Nakonec si připomeňme, že maliny jsou stejně jako třešně a višně skvělé do kosmetiky. Obsahují totiž velice mnoho biotinu. Tento vitamin krásy z komplexu vitaminů B obsahuje síru, která je důležitá pro zdraví a vzhled kůže, nehtů a vlasů. Člověk si sice vyrábí biotin sám, ale pouze při zdravé střevní flóře. Převážnou část této životně důležité látky totiž produkují bakterie. Malinová kúra zlepšuje zdraví i vzhled kůže a vlasů. Stačí po několik dnů jednou denně sníst maliny samotné nebo z nich připravit lehký a zdravý dezert. Například malinový jogurt.


MALINOVÝ JOGURT


Ingredience: 250 g malin, 1 bílý jogurt nebo kokosový jogurt, 1 lžíce citronové šťávy, pro sladší chuť můžete přidat pár kapek sladidla PECVA, vláknina FIBROKI


Postup: Maliny pečlivě přeberte a operte, pokud nejsou z domácí produkce. Smíchejte jogurt s citronovou šťávou a vmíchejte maliny, můžete přidat pár kapek sladidla PECVA pro sladší chuť. Do malinového jogurtu se výborně hodí po obědě 2 lžíce vlákniny FIBROKI.


VIŠŇOVO OVESNÝ BOCHÁNEK


Ingredience: ½ šálku sušených višní, 2 šálky drobných ovesných vloček, 2 šálky mandlového nebo kokosového mléka, ¼ šálku javorového sirupu nebo medu nebo 2 lžíce stéviového sladidla PECVA, ½ lžičky soli, 2 vejce, ½ lžičky vanilkového extraktu, kokosový olej na vymazání formy


Postup: Ve středně velké míse smíchejte višně, vločky, javorový sirup či med nebo sladidlo PECVA a sůl. Přimíchejte mléko, vejce a vanilkový extrakt. Směs vlijte do formy vymazané kokosovým olejem. Naplněnou formu postavte na pečící plech. V troubě předehřáté na 180 °C pečte 30–40 minut, nebo dokud středy lehce nezezlátnou. Podávejte teplé.


SALÁT S MALINOVOU ZÁLIVKOU


Ingredience na salát: 1 šálek na malé kousky nakrájeného špenátu, 1 šálek nakrájeného hlávkového salátu, ¼ šálku nakrájeného červeného zelí, ½ šálku nakrájené červené papriky, ½ nakrájeného rajčete, ¼ šálku cizrny (konzervovanou řádně propláchněte), ½ šálku nastrouhané mrkve, ¼ avokáda nakrájeného na kostičky, 1 lžíce olivového oleje


Ingredience na malinovou zálivku: ½ šálku malin, 3 lžíce balzamika, 1 lžíce neslazeného jablečného džusu, 1 lžička olivového oleje, 1 lžička medu nebo pár kapek sladidla PECVA


Postup: V míse smíchejte špenát, hlávkový salát, zelí, červenou papriku, rajče, cizrnu, mrkev a avokádo. V další misce smíchejte ingredience na malinovou zálivku. Před podáváním zamíchejte dresink do salátu.


VIŠŇOVO ČOKOLÁDOVÉ PLÁTKY


Ingredience: 1 šálek sušených višní namočených ve vodě alespoň jednu hodinu, 1/2 šálku sušených brusinek, 2 lžíce čistého javorového sirupu, ¼ lžičky soli, ¼ lžičky kokosového oleje, 2 šálky strouhaného kokosu


Ingredience na čokoládovou polevu: 80% čokoláda, podle chuti na doslazení sladidlo PECVA


Postup: Náplň plátků zpracujte v mixéru, náplň rozetřete v tenčí vrstvě na plech vyložený alobalem a umístěte do mrazáku. Když náplň ztuhne, vyjměte z mrazáku a nakrájejte na tyčinky. Čokoládu rozpusťte ve vodní lázni, doslaďte sladidlem PECVA a tyčinky ponořte do čokoládové polevy a dejte odkapat například na drátěnou podložku. Nechte zpevnit v mrazáku, tyčinky v něm můžete i uchovat.

Líbí se Vám naše novinky? Více rad můžete dostávat pravidelně do Vašeho e‑mailu.