Jak na svačiny pro školáky – slané varianty

Jak na svačiny pro školáky – slané varianty

Připravila Mgr. Štěpánka Kutišová, výživová poradkyně NATURHOUSE v Jindřichově Hradci


 Doby, kdy školní svačiny tvořily dva krajíce chleba a něco mezi tím, jsou už dávno ty tam. A to je jedině dobře. Na druhou stranu od běžného přijatelného chleba jsme se posunuli k barvenému pečivu plnému chemických látek a aromat, a to není pro častou každodenní konzumaci vhodné. Zvláště ne tehdy, pokud náš potomek roste nejenom do výšky, ale také do šířky. Pak hledejme raději jiné varianty svačin. Na některé z nich se v tomto článku zaměříme.


Pokud si ovšem svačiny bez pečiva neumíte představit, pak raději vyhledávejte celozrnné varianty typu grahamové bagetky, celožitný chléb nebo domácí kváskový chléb. Odložme dříve propagované margaríny a tvořme domácí pomazánky z bylinek, tvarohu, čerstvých sýrů typu Cottage, Ricotta, Lučina, žervé nebo kozích sýrů. Občasný přídavek v podobě vařeného vejce, trochy výběrové nebo sušené šunky nebo obyčejných rybičkových pomazánek ze sardinek nebo tuňáka není na škodu. Samozřejmostí je několik lístků rukoly nebo jiného salátu, cherry rajčátka, tyčinky z pokrájené mrkve nebo plátek avokáda.


Ovšem ani každodenní mléčné svačinky nejsou ideální. Vyzkoušejte malý domácí experiment s obyčejnou plechovkou jakýchkoliv luštěnin. Také jste z prázdninových cest podlehli kouzlu orientálního hummusu a víte, že s humusem s jedním ,,m“ nemá vůbec nic společného, ba právě naopak je chuťově vynikající? Pak propláchněte obsah jedné plechovky cizrny nebo čočky či jakýchkoliv fazolí, přidejte do mixéru, dodejte trochu olivového oleje, soli, pepře, česneku, bylinek, citronové šťávy a případně i lžičku sezamové pasty Tahini (je to na trhu nejdostupnější verze tzv. ořechových či semínkových másel vysoké výživové hodnoty). A to je vše. Stačí jenom rozmixovat, po ochutnání případně dochutit.


Pokud si na vlastní výrobu luštěninových pomazánek netroufáte nebo bojujete s časem, nejdříve si jich několik kupte v prodejně zdravé výživy. Prodávají se pod názvem Svačinka a pro děti vypadají i jako lákavé jitrničky. Mohou se míchat s různými druhy zeleniny syrové nebo i podušené, s houbami apod. Preferujeme druhy, které nejsou vyrobeny ze sóji. Ani ta není pro častou konzumaci vhodná. Nezapomeňme také na skvělé avokádové pomazánky! Tyto luštěninové a avokádové kašičky nemusíte omezovat jenom na použití formou pomazánek na pečivo. Taková pečená sladká brambora pomazaná na řezné straně kořením s olivovým olejem a poté pokrytá směsí ochucených luštěnin je opravdu delikatesní! Neostýchejte se jimi občas nahradit ani tradiční obvyklé přílohy typu rýže, brambory, těstoviny.


Co když je náš potomek spíše na slané chipsy či hranolky? Co kdybychom uzemnili jeho spolužáky verzí celerových nebo batátových hranolek pečených v troubě? Jsou velmi chutné, ale samozřejmě hlavně pro ty děti, které jsou od počátku učeny na nezbytný základ našeho jídelníčku v podobě zeleniny. Bez té to totiž ani v dospělém věku zdravě nevymyslíme.


POMAZÁNKA Z ČERVENÉ ČOČKY


Ingredience: 40 g červené čočky, lžíce olivového oleje, 10 g mrkve, 10 g cibule, česnek, sůl, citronová šťáva


Postup: Na oleji orestujeme na kostičky nakrájenou cibuli, utřený česnek, nahrubo nastrouhanou mrkev. Přidáme propláchnutou červenou čočku a restujeme asi pět minut. Vše zalijeme 100 ml horké vody a společně vaříme asi 20 minut, dokud se voda nevyvaří. Necháme zchladnout. Poté dochutíme solí, česnekem a citronovou šťávou.


HUMMUS Z CIZRNY


Ingredience: Plechovka cizrny (400 g), 2 lžíce olivového oleje, 1 stroužek česneku, šťáva z ½ citronu, 2 lžíce sezamové pasty tahini (není nutné), zelenina na ozdobu


Postup: Cizrnu slijte a propláchněte čistou vodou. Česnek nakrájejte najemno. Cizrnu, česnek, olivový olej a citronovou šťávu dejte do mixéru a mixujte, až vznikne hladká směs, pak můžete ještě přidat sezamovou pastu tahini a mixovat dohladka. Hummus podávejte s kváskovým chlebe, toasty FIBROKI a čerstvou zeleninou.


BATÁTOVÉ HRANOLKY S GUACAMOLE


Ingredience: 1 střední sladká brambora, hrst šalvěje, rozmarýnu, tymiánu, 1 palice česneku, sůl, pepř, olivový olej


dip: avokádo, lžíce citronové šťávy, stroužek česneku, jarní cibulka, sůl, cherry rajčata


Postup: Bramboru důkladně omyjte a nakrájejte na tenčí plátky. Rozprostřete na pečícím papírem vyložený plech. Přidejte bylinky, rozebraný česnek na stroužky, posypte solí, pepřem a postříkejte olivovým olejem. Pečte asi 30 minut v předehřáté troubě.


Na dip oloupejte avokádo. Dužinu rozmixujte s citronovou šťávou, česnekem a cibulkou. Dochuťte solí, citronovou šťávou a nakonec vmíchejte nadrobno nakrájená rajčata.

Líbí se Vám naše novinky? Více rad můžete dostávat pravidelně do Vašeho e‑mailu.