Jak na efektivní hubnutí v novém roce

Jak na efektivní hubnutí v novém roce

Připravila Mgr. Štěpánka Kutišová, výživová poradkyně NATURHOUSE v Jindřichově Hradci


6 tipů, jak začít s novoročním hubnutím:


1. Rozdejte zbytek cukroví štíhlým přátelům. Říkáte si, taková škoda, tolik toho ještě zbylo a dalo to takovou práci a máte chuť to všechno nejdřív spořádat a až potom začnete s dietou? Raději se postavte k cukroví zpříma a řekněte si: „A stejně mi všechny ty cukry nedělají dobře a moje tělo je už nechce a nebudu to jíst." A je to, teď už se s ním rozloučíte s lehkým srdcem. Stejně se potřebujeme smířit s faktem, že cukr do diety prostě nepatří.


2. Nespoléhejte na pevnou vůli. Podle dr. Susan Peirce Thompson byste totiž udělali tu nejčastější chybu, kterou lidé při hubnutí dělají. Pevná vůle má jepičí život a vybíjí se jako baterka. Možná se budete divit, ale stačí přeplněná emailová schránka po svátcích, nekonečné telefonáty, nabroušený šéf... a vaše novoroční předsevzetí vezmou za své. Pamatujte, že vaše jednání řídí podvědomí a to lze vychovat automatickými pravidelnými návyky. Takže už vytáhněte ty odložené krabičky na svačiny a termosku na bylinkový čaj ze skříně, oprašte odšťavňovač a vyčistěte kontejner na zeleninu v lednici.


3. Užijte si sezónu citrusů. Málo platné, citrusy jsou prostě v zimě v nejlepší kondici. A my, pokud je budeme jíst, budeme také. Jsou známým zdrojem vitaminu C. A ten podporuje nejen vaši imunitu, ale také váš intelektuální výkon v práci. Nejen že odzbrojíte nabroušeného šéfa z bodu č. 2, ale hlavně vám pomůže s hubnutím. Výzkumy potvrzují, že jedinci s vyšším podílem vitaminu C mají nižší tělesnou váhu, menší obvod pasu, ale také zdravější hodnoty inzulinu v krvi a triglyceridů, což jsou faktory, které snižují riziko vzniku diabetu.


4. Naučte se relaxovat. Za drtivou většinou problémů s váhou stojí nahromaděný stres, silné emocionální ztráty a prožitá životní traumata. Zvláště u žen středního věku váhu zhoršuje silná míra zátěže, kterou tato věková skupina prožívá. Splnit všechny požadavky rodiny, dětí, rodičů, nadřízených a k tomu si na sebe dělat čas, je prostě výzva. Pokud budete stoupající váhu řešit tím, že budete o to méně jíst a více cvičit, můžete vše ještě zhoršit. Přidáte k tomu další stres. Stoupající váhou vás chce tělo proti stresu chránit. Takže klíčem je redukovat spouštěcí faktory, které následně vedou k přejídání nebo nevhodným stravovacím návykům. Ty jsou však pouze symptomem. Pokud nebudeme řešit příčinu, váhu natrvalo nevyřešíme.


5. Metabolismus posilněte kořením. Kalorie je jednotka tepla. A teplo, pokud chceme mít funkční metabolismus a nastartované spalování, je třeba udržovat. Je celá řada koření, které prospěšně pomáhají jídlo trávit a zároveň hubnout. Máte-li rádi ostré, přidávejte chilli. Zázvor, kurkuma, kari, skořice, ale co třeba zkusit římský kmín? V jedné íránské studii byla sledována skupina žen, která si do jogurtu přidávala dvakrát denně 3 g mletého kmínu. Kontrolní skupinu tyto ženy předčily s hubnutím až o neuvěřitelných 5 %! Také dokázaly redukovat tuk až trojnásobně více. Kurkumin zase proměňuje běžné tukové buňky na takové, které vykazují charakter prospěšného hnědého tuku, který naopak pomáhá tuk v těle spalovat.


6. Choďte. Tělo bylo zrozeno k pohybu. A to i v zimě. Dobře víte, že i na krátké procházce v přírodě nebo i v městském parku dokážete krásně uvolnit mysl. Nadýcháte se čerstvého vzduchu, přijdete na jiné myšlenky. Jste-li doma, jednoduše vstaňte a několikrát denně se oblékněte a obejděte ostrou chůzí blok domů. A hubnutí? Chůze je pravděpodobně jediným aerobním pohybem, u kterého nedochází ke kompenzaci vydané energie následnou větší konzumací jídla. Také jste si všimli, že třeba po perfektní cyklistické túře nebo tenisovém zápase vám skvěle chutná? Organismus se jednoduše snaží doplnit vydanou energii. Je těžké se tomu bránit. Chůze váš apetit naopak pomůže potlačit, a pokud jste nebyli dostatečně důslední v bodě 1. a v šuplíčku jste si potají schovali několik vanilkových rohlíčků, tak vám malý hříšek pomůže milosrdně rozpustit :-)


Šťastný nový rok 2018!


POMERANČOVÉ KUŘE


Ingredience:
¼ šálku bezlepkové mouky nebo škrobu (např. maniok), ½ lžičky soli, ½ lžičky kari, ½ lžičky chilli, ¼ lžičky česnekového prášku, ¼ lžičky černého pepře, 6 středních kuřecích prsou, 2 lžíce avokádového oleje, 2 lžíce kvalitní sójové omáčky, 3 pomeranče na čerstvou šťávu, 2 rovné lžíce pomerančové kůry (opatrně, vyrovnává nasládlou chuť mírnou hořkostí), 1 šálek vařené hnědé rýže, zelená cibulka na ozdobu


Postup:
Troubu předehřejte na 180 °C. Ve velkém igelitovém pytlíku smíchejte mouku, sůl, kari, česnekový prášek a pepř, přidejte kuře a zatřeste pytlíkem, aby se kuře obalilo ve směsi. Ve velké pánvi zahřejte jednu lžíci oleje na střední teplotu. Přidejte polovinu prsíček a vařte 5 minut nebo dozlatova, jednou otočte. Přemístěte kuře do pečící nádoby. Opakujte postup se zbývajícím kuřetem. Sundejte z tepla. Opatrně vlijte pomerančovou šťávu a kůru do odstavené pánve, míchejte. Nalejte směs šťávy a sójovou omáčku na kuře (pro sladší chuť šťávy můžete přidat lžičku stévie). Pečte nepřikryté 20–25 minut. Kuře můžete občas přelít šťávou. Podávejte s hnědou rýží.


POLÉVKA Z ČERNÝCH FAZOLÍ S LIMETKOU A ŘÍMSKÝM KMÍNEM


Ingredience:
4 šálky uvařených černých fazolí, 1 lžíce olivového oleje, 1 lžíce mletého římského kmínu, 1 šálek nasekané bílé cibule, 1 šálek nasekané mrkve, ½ šálku nasekané červené papriky, 3 šálky zeleninového vývaru, ¼ šálku chilli papriček nasekaných, ¼ šálku plus dvě polévkové lžíce čerstvě vymačkané šťávy z limety, 2 stroužky nasekaného česneku, 3 stroužky limety, nasekaný čerstvý koriandr nebo petrželka na ozdobu, sůl


Postup:
V hrnci s nepřilnavým povrchem rozehřejte na středním plamenu olivový olej. Přidejte kmín a nechte jej zhnědnout, dávejte však pozor, abyste jej nespálili. Přidejte nasekanou cibuli, mrkev, česnek, papriku a pomalu osmahněte dohněda. V mixéru či robotu rozmixujte fazole se 3 šálky vývaru. Přilijte zeleninovou směs společně s chilli papričkami, přidejte šťávu z limetky a mixujte dohladka. Směs vraťte do hrnce a zahřívejte, dokud nezhoustne. Osolte dle chuti, navrch ozdobte stroužkem limety a nasekaným koriandrem, případně lžičkou kokosového mléka nebo kysané smetany.

Líbí se Vám naše novinky? Více rad můžete dostávat pravidelně do Vašeho e‑mailu.