7 tipů na superpotraviny

7 tipů na superpotraviny

Co jsou superpotraviny? Jsou to potraviny, které obsahují mimořádně vysoké množství živin, jako jsou antioxidanty, živé enzymy, vláknina, minerály, a tím jsou pro lidský organismus prospěšnější v porovnání s jinými potravinami.


Superpotraviny vlastně nejsou až tak neznámé, své léčivé schopnosti projevily již před tisíci lety, většinou v místech, kde přebývaly starodávné civilizace. Tajemství velkého obsahu živin je většinou spojeno s drsnými podmínkami, ve kterých musely růst. Například pouště, vysoká nadmořská výška či tropické pralesy.


Jaké potřebujeme množství a je naše tělo vůbec schopné je absorbovat? Experimentovat s novými potravinami může být určitě vzrušující zážitek, je však potřeba je rovněž znát a vědět, jak na nás působí. Nemusí jít ale o cizokrajné potraviny. Mnoho „superpotravin“ skýtá i naše domovina a jsou pro nás i přirozenější.


Borůvky


Mezi superpotraviny z naší domoviny se řadí nám dobře známé borůvky, které mají silné antioxidační účinky a jsou doporučovány například při problémech se žílami (praskání žilek, vznik metliček, křečové žíly).


Česnek


Česnek nejenže dokáže specificky a výrazně obohatit pokrm svou chutí, ale je takřka základní surovinou pro lidovou medicínu. Známý je svým pozitivním vlivem na srdce i snižování krevního tlaku. Cévám pomůže tím, že zabrání vytváření plaků v cévním systému. Traduje se, že působí i na již vzniklý plak a zanesení cév dokáže snížit.


Červená řepa


Fantastická je ale také „obyčejná“ potravina - červená řepa. Červená řepa je levná, je to typicky česká potravina, je běžně dostupná po celý rok v obchodech a lze ji připravit na mnoho způsobů - pečená, vařená v salátech, pomazánkách a smoothie. Skvělé recepty, jak si připravit červenou řepu, najdete v našem článku: Na jaře vsaďte na řepu.


Chia semínka


Chia semínka pocházejí ze střední Ameriky a jsou plodem šalvěje hispánské. Pomáhají udržovat hydrataci těla, což ocení zejména sportovci. Semínka jsou výborným zdrojem vlákniny, bílkovin, nenasycených mastných kyselin omega-3, řady minerálních látek jako je vápník, hořčík, draslík, železo, fosfor, zinek a bór. Bohatá jsou i na vitaminy skupiny B, vitamin A, C a E. Pozor! Vyhýbat se této „superpotravině“ by se však měli lidé s nízkým krevním tlakem. Chia semínka si můžete nasypat třeba do jogurtu, ovesné kaše, pudinku nebo smoothie.


Lněná semínka


Lněná semínka jsou zázračnou zbraní v boji za čisté cévy. Obsahují spoustu prospěšných látek jako je kyselina alfa-linolenová, omega-3 mastné kyseliny, lignan a vláknina. Tyto látky dohromady působí synergickým účinkem zejména při snižování krevního tlaku, pomáhají udržet zdravé tepny a zlepšit celkové zdraví srdce. Porci lněných semínek si přidejte například do svého oblíbeného smoothie.


Avokádo


Avokádo je bohatým zdrojem minerálních látek (hořčíku, draslíku, mědi, fosforu), také vitaminů C, E, H, K, B3, B5 a spousty antioxidantů. Mimo to dužina obsahuje také kyselinu olejovou, palmitovou a linolovou, což jsou velmi kvalitní tuky, díky kterým může denní konzumace avokáda ke snížení hladiny LDL cholesterolu v krvi a zvýšení hladiny HDL cholesterolu. Avokádo si můžete přidat například do sendviče místo těžké majonézy nebo nakrájet do salátu.


Matcha ála zelený zázrak


Matcha si našla v kuchyních své místo, ať už jako klasický čaj, surovina do pečení či do smoothie. Pití čaje matcha má údajně hned několik benefitů. Zlepšuje paměť, koncentraci i náladu. Matcha díky způsobu pěstování obsahuje chlorofyl, který má relaxační účinky a je tak vhodný během stresového období a napomáhá i při trávení a zažívání. Díky látce L-theanin bojuje i proti stresu. Milovat matchu budete i díky jejím detoxikačním vlastnostem a při redukci váhy. Matcha je výborná v tom, že dodává energii, ale na rozdíl od kávy se tak děje pozvolna. Po vypití šálku kávy se sice cítíte nabuzeně, efekt je velmi silný, ale i nárazový a rychle vyprchá. Oproti tomu u čaje matcha se energie uvolňuje postupně, takže v těle i pocit nabuzení vydrží déle.


Jako je to se vším, tak nic se nemá přehánět, tedy ani konzumace superpotravin. Pestrá strava, jejíž součástí mohou být také superpotraviny, je stále cestou pro udržení dobrého zdraví.

Líbí se Vám naše novinky? Více rad můžete dostávat pravidelně do Vašeho e‑mailu.
Potvrďte prosím souhlas se zpracováním osobních údajů. Děkujeme za pochopení.